Z początkiem marca ruszyły prace w okolicach dworca kolejowego w Białymstoku. Korki i dezorientacja pieszych są na porządku dziennym, i z pewnością nie szybko wszyscy się do tych zmian przyzwyczają.
Jak informowaliśmy, od wtorku (1.03) wprowadzono nową organizację ruchu. Została wyłączona jezdnia w kierunku wiaduktu przy ul. Dąbrowskiego, a ruch w obu kierunkach odbywa się jedną jezdnią od strony "Madro", przez co tworzą się tam korki.
Ponadto dla pieszych zostały wyznaczone tymczasowe ciągi komunikacyjne i przejścia. To na ul. Zwycięstwa zostało przeniesione o ok. 2-3 metry dalej. Gorzej jest z przejściem dla pieszych przy ul. Kolejowej - tam różnica jest znaczenie większa (przeniesiono je bliżej budynku Poczty Polskiej) przez co piesi wolą łamać przepisy i przechodzić pomiędzy barierkami i znakiem "zakaz ruchu pieszych".
Utrudnienia te związane są z budową przejścia podziemnego pieszo-rowerowego pod torami PKP wraz z rozbudową ulic: Kolejowej i Zwycięstwa w rejonie dworca PKP. Tunel pieszo-rowerowy pod torami ma być gotowy w czerwcu 2023 r. Wartość kontraktu podpisanego z firmą Strabag wynosi ponad 41 mln zł. Ponadto Miasto Białystok chce zbudować centrum przesiadkowe po południowej stronie torów, w okolicy dworców PKP i PKS, w ramach intermodalnego węzła komunikacyjnego. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 183 mln zł.
Prace trwają również na peronach dworca PKP. W ostatnich dniach wycięto duże drzewo, które od kilku tygodni było oznaczone pomarańczowym "X". Przebudowa białostockiego węzła kolejowego trwa od kilkunastu miesięcy i z każdym dniem możemy zauważyć postępy, zarówno na całej 70-kilometrowej trasie, jak i na białostockim dworcu kolejowym. Tam wykonawca intensywnie prowadzi prace nad budową przejścia podziemnego. Jest ono szczególnie ważne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, które zyskają łatwiejszy dostęp do peronów.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok", współfinansowanego ze środków instrumentu CEF "Łącząc Europę" – (Connecting Europe Facility). Dzięki modernizacji podróżni zyskają m.in. wygodne, dostępne przystanki, a czas podróży miedzy Warszawą a Białymstokiem zostanie skrócony do ok. 90 minut. Inwestycja obejmuje 6 stacji i 12 przystanków, a jej wartość to prawie 3,4 mld zł. Zakończenie prac planowane jest na 2023 r.
malwina.witkowska@bialystokonline.pl