Suchowola. Umowa z Budimexem podpisana
Budimex może rozpoczynać prace nad obwodnicą Suchowoli. Najpierw będzie miał czas na zaprojektowanie drogi i uzyskanie niezbędnych decyzji. Roboty w terenie ruszą zapewne w 2023 r.
15-kilometrowa, jednojezdniowa obwodnica od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz miejscowości Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne i Krzywą. Rozpocznie się około 12 km na południe od miasta rondem zlokalizowanym pomiędzy miejscowościami Kumiała i Zagórze. Jej koniec stanowić będzie włączenie w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości miejscowości Głęboczyzna. W ramach obwodnicy Suchowoli powstanie 5 skrzyżowań, w tym 4 typu rondo, ponad 180-metrowa estakada, 5 mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz 2 w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie też 9 wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego - podlicza GDDKiA.
Całość ma być gotowa w drugim kwartale 2025 r.
Wartość prac to blisko 250 mln zł.
Łomża. Umowa z TOTO rozwiązana
Białostocki oddział GDDKiA jedną umowę podpisuje, a drugą rozwiązuje. W piątek zapadła decyzja, by zerwać kontrakt z włoską firmą TOTO, która miała budować drogę ekspresową S61 na odcinku pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno.
"Odstąpienie od umowy nastąpi za 14 dni i jest efektem nienależytej mobilizacji w zakresie sprzętu, personelu i słabego tempa w zawieraniu umów z podwykonawcami. Firma TOTO nie reagowała też na wezwania do rozpoczęcia realizacji robót" - informuje Dyrekcja.
Tzw. duża obwodnica Łomży to bardzo pechowa inwestycja. Przetarg na jej zaprojektowanie i budowę ogłoszono już w marcu 2017 r. Najpierw wybrano w nim firmę Impresa Pizzarotii, ale do rozstrzygnięcia wpłynęły odwołania. Jedno z nich uznała Krajowa Izba Odwoławcza, i w efekcie ponowiono procedury. Do drugiego rozstrzygnięcia również wpłynęło odwołanie i choć KIO je odrzuciła, to przeciągające się postępowanie zmusiło GDDKiA do unieważnienia wyboru najlepszej oferty i ponownego wyboru wykonawcy. W czerwcu 2018 r. wskazano czwartą w kolejności ofertę - firmy TOTO. Potem pojawił się problem z uzyskaniem pozwolenia na realizacje inwestycji z powodu kolizji z budową węzła Nowogród na trasie drogi S61. Uzyskano je dopiero w listopadzie 2020 r.
Firma TOTO, mimo że miała więcej czasu, nie sporządziła specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, recepty wykonania betonów oraz programu zapewnienia jakości. Na terenie budowy udało się jedynie przeprowadzić rozpoznanie saperskie, a Lasy Państwowe wykonały wycinkę drzew. Po zakończeniu okresu zimowego, w ciągu którego możliwe było przygotowywanie się do rozpoczęcia prac, wykonawca nie poczynił żadnych postępów.
Dwukrotnie, bezskutecznie, wzywano wykonawcę do rozpoczęcia robót. Stąd decyzja o odstąpieniu od umowy z winy wykonawcy.
GDDKiA planuje już rozpisanie nowego przetargu. Wcześniej będzie potrzebne przeprowadzenie inwentaryzacji. Zawarcie umowy z nowym wykonawcą planowane jest dopiero na początku przyszłego roku.
ewelina.s@bialystokonline.pl