Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2014-07-18 - 2014-07-19
Zapraszamy na
„Basowiszcza” 2014 – XXV Festiwal Muzyki Młodej Białorusi
Festiwal Muzyczny Młodej Białorusi „Basowiszcza” to największa impreza muzyczna mniejszości białoruskiej, organizowana od 1990 roku. Jej odbiorcami są członkowie mniejszości zamieszkujący region województwa podlaskiego i całej Polski oraz goście z Białorusi przyjeżdzający specjalnie na to przedsięwzięcie. „Basowiszcza” to przede wszystkim miejsce, w którym członkowie mniejszości białoruskiej mogą wspólnie uczestniczyć w niezwykłym wydarzeniu artystycznym. To jedno z niewielu miejsc, w których można wysłuchać i obejrzeć artystów tworzących w języku białoruskim, a także usłyszeć język białoruski w konwersacjach uczestników. „Basowiszcza” to dwudniowe wydarzenie artystyczne w trakcie, którego uczestnicy mogą swobodnie wyrażać swoje poglądy i manifestować przynależność narodową. Na głównej scenie koncertowej pojawiają się corocznie młode zespoły tworzące w języku białoruskim oraz gwiazdy o ugruntowanej pozycji muzycznej - z Białorusi i Polski oraz Ukrainy. Dotychczasowe edycje festiwalu pokazały, że pomaga on zachować swoją tożsamość narodową kolejnym pokoleniom i jest wydarzeniem, w którym uczestniczy się nie tylko dla propozycji muzycznych, ale przede wszystkim dla klimatu enklawy białoruskiej społeczności w Polsce. Poprzez wydarzenia artystyczne, koncerty, projekty multimedialne, warsztaty oraz spotkania od lat obserwujemy swoistą wymianę kulturalną na wysokim poziomie artystycznym.
Ze względu na 25-lecie istnienia festiwalu będzie to odsłona szczególna. Jej hasłem przewodnim będzie „Wychad z zapawiednika” („Wyjście ze skansenu”). Hasło jest zaczerpnięte z tekstu Jana Maksymiuka, który stanowił swego rodzaju analizę społeczno-kulturalną pierwszej edycji festiwalu. Hasło ma znaczenie symboliczne dla kolejnej edycji „Basowiszcza” i jest zaczynem do swoistego rachunku sumienia, podsumowania 25 lat istnienia Festiwalu, analizą tego, co udało się osiągnąć, a czego nie, wobec celów, które organizatorzy stawiali sobie od samego początku.
Nazwa festiwalu pochodzi od białoruskiego akronimu nazwy organizatorów Bielaruskaje Ab’jadnannie Studentau (BAS) – BASowiszcza, do którego dołączono formant -iszcza (pl. -isko). W dosłownym tłumaczeniu: Basowisko. Zalecana forma pisowni BASowiszcza; akcent stawiamy na literę „o”. Odmiana: mianownik BASowiszcza, dopełniacz BASowiszcza, celownik BASowiszczu, biernik BASowiszcza, narzędnik (z) BASowiszczam, miejscownik (o) BASowiszczu.
ZESPOŁY
SCENA GŁÓWNA
5set5 (Białystok, Polska)
Zespół powstał w 2003 roku. Składa się z 5 osób: Ilona "Ilo" Karpiuk (wokal), Łukasz "Morales" Bekiewicz (gitara), Marek "Świeżak" Jodkowski (bas), Bartek "Bady" Lutostański (perkusja), Paweł "Guns" Oziabło (gitara). Grają ciężkiego rocka. Teksty są w języku polskim i białoruskim. Grupa 5set5 nagrała płytę „X”, wydaną przez Białoruskie Zrzeszenie Studentów.
Avias (Mińsk, Białoruś)
Grupa Avias to zespół zespół o klasycznym rockowym składzie, do którego zaliczają się dwie gitary, perkusja, bas i wokal. Czerpiąc pełnymi garściami z muzyki grunge’owej lat 90-tych odnosi się do obecnej sytuacji politycznej świata i swojego rodzimego kraju, co w połączeniu z ich nietuzinkowym podejściem do muzyki białoruskiej decyduje o oryginalności brzmienia muzyków z Mińska.
:B:N: (Bereza, Białoruś)
:B:N: To skrót od "Biaz Nazvy" (zespół "Bez Nazwy"). Muzycy dali się poznać polskiej publiczności występując na festiwalu „Basowiszcza” (w 2002 roku zdobyli nagrodę gminy Gródek, od tego momentu pojawiają się na kolejnych edycjach festiwalu w charakterze gwiazd), festiwalu Union of Rock w Węgorzewie (2006) czy podczas koncertów granych na terenie całej Polski. Zespół został założony w grudniu 1999 roku. Tworzą w stylu post grunge-metal i alternatywy. Śpiewają w języku białoruskim.
Haydamaky (Kijów, Ukraina)
Haydamaky swoją twórczość określają mianem "kozak rock". To żywiołowa mieszanka ska, reggae, folku, rocka, dubu, punku i tradycyjnej muzyki ukraińskiej. Nie brakuje też wpływów bałkańskich, żydowskich i romskich. Od 2001 roku zespół wydał pięć albumów, z czego trzy ostatnie doczekały się premiery i sprzedaży na europejskim rynku muzycznym. Przedostatni album to wspólne dzieło dwóch gigantów – ukraińskich Haydamaków i polskiego Voo Voo, które otrzymało statut złotej płyty i nominację do Fryderyków 2010. Ostatni, najnowszy album „No More Peace!” to solowy krążek, na którym gościnnie wystąpili między innymi Kamil Bednarek, hiszpański żywioł Word Music/punk Che Sudaka, kanadyjski wirtuoz skrzypiec Papa Duke (współpracujący m.in. z Gogol Bordello), Apollo 440, Yat-Kha (założyciel Huun-Huur-Tu, najbardziej znanego na świecie zespołu śpiewaków alikwotowych z Tuwy) oraz Dr Nelle (do niedawna wokalista No Smoking Orchestra Emira Kusturicy).
IQ48 (Mińsk, Białoruś)
„IO48 – zdarovyja łosi!” (IQ48 – zdrowe łosie!). Grupa powstała w 2000 roku. IQ48 to mieszanina rocka, hip hopu, ska i funku. Zespół nie ogranicza się ramami stylistycznymi i po dzień dzisiejszy głosi wolność twórczości. W 2005 roku wydali debiutancki album IQ48 pod tytułem Вар’яты. Płyta została uznana przez krytyków za jedną z najlepszych w białoruskiej alternatywnej muzyce w tym czasie, a takie piosenki jak Таполі (feat. Фрэйд), Выйсьце (feat. А. Памідораў) i Карыда trafiły na wiele składanek muzycznych i list przebojów. Drugi album IQ48 wydany w 2008 roku został nazwany Героі od tytułu jednej z piosenek na płycie. W 2009 zespół nagrał akustyczną płytę „Zrabi sam. Akustyka”. W 2011 zespół wydał swoją trzecią płytę – HMR
KRAMA (Mińsk, Białoruś)
Zespół z Mińska grający muzykę na pograniczu bluesa i rocka. Grupa powstała w 1991r. na bazie grupy "Rokis". W 1994 r. zespół został uznany za najlepszą białoruską grupę alternatywną. Nagrali 7 studyjnych albumów. Muzycy inspirowali się takimi zespołami jak Rolling Stones, Deep Purple i The Beatles. Krama poza wydaniem własnych albumów brała udział w licznych projektach muzycznych: Pieśniarok (1997), Volnyja Tancy (1999-2001), Serca Jeuropy in rock (2001), Personal Depesche (2002), Nasza muzyka (2003), Hienerały ajczynnaha roku (2004), Premjer tuzin 2005, Pieśni swabody (2006), Dychac (2006), Piesni swabody-2 (2006) , Nie zahaniajsia (2007), Piesni swabody-3 (2007), Premier Tuzin (2007). Liderem grupy Krama a zarazem wokalistą jest Igor Waraszkiewicz.
Litvintroll (Mińsk, Białoruś)
Grupa Litvintroll została założona w 2005, jako zespół ludowy wykonujący tradycyjną muzykę białoruską, jednocześnie korzystający z nowoczesnych rozwiązań i stosujący tradycyjne instrumenty. W 2007 Litvintroll przekształcił się w zespół metalowy w muzyce, którego duża rolę odgrywają instrumenty starożytne. W 2009 Litvintroll wydał album zatytułowany Rock'n'Troll. Po tragicznej śmierci basisty Aleha Klimchanki zespół zawiesił swą działalność, by w roku 2013 wrócić na scenę z nową płytą. 15 kwietnia 2013 roku został wydany album Czornaja Panna dedykowany zmarłemu członkowi.
Neuro Dubel (Mińsk, Białoruś)
Zespół został założony w 1989 roku przez jego stałego lidera Aleksandra Kullinkovicha. Klasyka białoruskiego ciężkiego grania, ale też uwielbiają bawić się konwencjami, sięgając do reggae i bluesa. Dysponują niezwykłą sceniczną energią, którą od lat zarażają publiczność festiwalu. Za album „Stasi” zespół otrzymał główną nagrodę podczas „Rock-Koronacji 2008”.
Nizkiz (Mohylew, Białoruś)
Ich muzyka to mieszanka rockowych dźwięków. Zespół powstał w 2008 roku i od samego początku istnienia repertuar oparty głownie jest na białoruskim języku. W zeszłym roku Nizkiz zagrał ponad 30 koncertów na Białorusi i w krajach WNP. Najbardziej znane utwory to „Guantanama„, „Eto ja sam„, „Derzhy„. W 2012 rokuzespół wydał swój debiutancki album, w 2013 roku -dwa single. Teraz pracują nad drugi albumem studyjnym, który planujemy wydać w 2014.
R.U.T.A. (Warszawa, Polska)
Projekt powstał z inicjatywy Maćka Szajkowskiego - założyciela i muzyka Kapeli ze Wsi Warszawa. Opiera się na archaicznych tekstach piosenek buntu chłopów przeciw feudalnemu systemowi wyzysku. Do ich wykonania zaproszona została czołówka wokalistów polskiego zaangażowanego rocka: Paweł "Guma" Gumola (Moskwa), Robert "Robal" Matera (Dezerter), Nika (Post Regiment) oraz Hubert "Spięty" Dobaczewski (Lao Che). Muzyka wykonywana jest na instrumentach akustycznych: lirze korbowej, fidelach płockich, suce biłgorajskiej, sazach, tradycyjnych barabanach, bębnach obręczowych, kontrabasie i pile przez plejadę osobistości muzyki folk. R.U.T.A. - Ruch Utopii, Transcendencji, Anarchii / Reakcyjna Unia Terrorystyczno Artystowska. Radykalny klan muzyczny. Heretycka koalicja banitów, renegatów, kulturowych infamisów. Krzyk buntu z czeluści świata feudalnego, który przeminął, zmienił oblicze, ale się nie skończył. Sprzeciw wobec kasty panów i społeczeństwa niewolników. Cztery wieki niedoli, biedy i niewolnictwa zaklęte w pandemonicznych kompozycjach. Dźwięki proste i szczere aż do krwi. Dawne instrumenty, ludowa liryka i uniwersalne przesłanie. Wiecznie aktualne. Wedle druidzkiej zasady - Prawda przeciw światu.
Re1ikt (Mińsk, Białoruś)
Re1ikt z powodzeniem łączy mocny drive z oryginalnym brzmieniem. Stylistycznie bliski jest takim nurtom muzycznym jak progressive,- post, - art, - folk, - alternative / rock. Podczas nagrań jak i występów muzycy korzystają wyłącznie z „żywych” instrumentów (dwie gitary, bas, perkusja i wokal. Na koncie Re1iktu są trzy studyjne albumy, dwa live-DVD, dwie akustyczne składanki, 4 videoklipy, udźwiękowienie niemego filmu („U ahni narodzhanaya” reż. Uladzimir Korsh, 1930r. ). Najnowsza płyta „Reki prabili liod” uzyskała status bestselleru wytwórni „Vihma” w 2012 roku. Zespół występował na wielu festiwalach, w tym Halfway Festival, Camera!TA, Jesień Bardów (wszystkie - PL), Tautu Muge (Litwa), Be Free (Ukraina), Kamianica, Dach, Nasz Hrunwald, Kaliadny Fest (wszystkie - BY) i innych.
Tlushch (Mińsk, Białoruś)
Ich muzyka to połączenie punku z innymi stylami, m. in. ska, salsa, disco. Swój debiutancki album Tlushch wydali w 2013 roku. Jest to 11 utworów z ich życia, jak zawsze dowcipnych i wesołych! Są w trakcie nagrywania drugiej płyty.
ABBA ORKIESTRA (Białystok, Polska)
AB-BA Orkiestra to grupa 25 uczniów uczących się języka białoruskiego w Białymstoku i 4 muzyków z Gródka i Michałowa pracująca pod kierownictwem artystycznym Lavona Volskiego (lidera legendarnych zespołów z Białorusi Mroja i NRM). Grupa została stworzona w związku z jubileuszem 25-lecia Festiwalu „Basowiszcza”. Opiekunką grupy jest Alina wawrzeniuk, nauczycielka jezyka białoruskiego w SP nr 4.
Troitsa (Mińsk, Białoruś)
Zespół TROITSA powstał w 1996 roku. Założycielem i inspiratorem zespołu był Iwan Iwanowicz Kirczuk. TROITSA oznacza liczbę „trzy”, albo odnosi się do Świętej Trójcy, aby w ten sposób zaznaczyć związki grupy z tradycją narodową. Pomysł utworzenia takiego zespołu pojawił się w 1986 roku, gdy Iwan zbierał materiały etnograficzne w białoruskich wioskach. Główną motywacją stała się chęć popularyzowania pieśni ludowych i włączenia ich w uniwersalną kulturę muzyczną. Sama historia kraju, gdzie mieszały się różne wpływy kulturowe, przyczyniła się do powstania takiej właśnie muzyki. Od początku TROITSA korzystała nie tylko z tradycyjnych instrumentów własnego kraju, ale z całego świata, śpiewając jednakże w języku białoruskim. Krytycy określają ich styl jako "folk-fusion z domieszką muzyki świata".
TT-34 (Białoruś)
Jeden z czołowych przedstawicieli alternatywnego rocka na Białorusi. Swoją popularność zawdzięczają wykorzystaniu ich utworów na soundtracku do filmu „Nochnoi dozor”. Zagrali ponad 300 koncertów na Białorusi, w Rosji, Ukrainie.
SCENA ELEKTRONICZNA
HAL+ARGON (Białystok, Polska)
Pasjonat muzyczny, multiinstrumentalista, producent muzyki basowej i gitarzysta zespołów takich jak Viadro, czy Jestak. Pasją DJ'ską zaraził się na warsztatach organizowanych przez ekipę Original Source Up To Date Festival w Białymstoku w roku 2011. Od tamtej pory regularnie występuje w Klubie Metro, okazyjnie również na Węglowej. Dużo tanecznej muzyki łączone z głębokimi dźwiękami UK dubstepu, czy dobrego technicznego łomotu, wraz z perkusją na żywo.
Warsaw Balkan Madness (Warszawa, Polska)
Warsaw Balkan Madness to przede wszystkim radość.... radość która płynie prosto z magicznych melodii i rytmów muzyki Europy południowo-wschodniej. Bogate dziedzictwo cygańsko-słowiańskiej kultury półwyspu bałkańskiego zostaje przeniesione w XXI wiek. Szybkie partie trąbek i innych "dęciaków" skonfrontowane są z klubowymi beatami a przejmujące brzmienia skrzypiec czy akordeonów okraszone głębokim i pulsującym bassem. Tradycja i folk spotyka eklektyczną estetykę świata współczesnej muzyki. To roztańczony świat pełen beztroskiej zabawy, niczym w filmach Kusturicy. Każdy występ to wyjątkowy performance cechujący się wielką żywiołowością oraz spontanicznością. Łączy ze sobą elementy muzyczne jak i wizualne.
Orgaanizatorzy
Białoruskie Zrzeszenie Studentów
Fundacja Villa Sokrates
Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline