Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2017-05-16
Zapraszamy na wykład oraz performanse artystów z Hongkongu i Chin - Asia Live!
16.05.2017 (pokazy - 18:00 - 19:30)
17.05.2017 (wykład - 18:00 - 19:00)
Miejsce:
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Świętojańska 13 (pokazy)
Galeria Arsenał, ul. Mickiewicza 2 (wykład)
Artyści:
Wang Chuyu (Ch)
Zhou Bin (Ch)
Liu Nanxi (Ch/HK)
Mok Chiu Yu (HK)
To Yeuk (HK)
Sanmu Chan (HK)
Kurator: Waldemar Tatarczuk
Wstęp wolny!
O artystach:
Chen Shisen (Sanmu Chan)
Ur. 1963 w Pekinie. Obecnie mieszka w Hongkongu. W 1986 r. wziął udział w Southern Artists Salon i First Experimental Art Exhibition w Kantonie i od tamtego czasu zajmuje się performansem. W 1987 r. przeprowadził się do Japonii. Po wydarzeniach na placu Tiananmen w 1989 r. angażował się w ruchy społeczne, co wpłynęło na tematykę jego twórczości – odzwierciedla ona głównie opresję wojen i masakr, ale też stanowi refleksję nad kulturą orientalną. Poza performansem artysta zajmuje się poezją, grafiką, instalacją. W 2002 r. Chen Shisen wrócił do Hongkongu, gdzie kontynuuje działalność artystyczną, ale też pracuje jako kurator wystaw. Brał udział w licznych międzynarodowych wydarzeniach i programach wymiany związanych ze sztuką performansu, m.in. Art of Encountering IV (E.P.I Zentrum, Niemcy), Transart Communication Performance Art (Węgry/Słowacja). Prezentował swoją sztukę m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Kanadzie. Był kuratorem Hong Kong Performance Art Laboratory 2014, Hong Kong International Performance Art Festival 2015 oraz licznych wymian artystycznych pomiędzy Hongkongiem, Czechami, Węgrami itd. Obecnie pracuje jako kurator w CCCD Arts Space – Green Wave Art w Hongkongu.
Liu Nanxi
Prezentowała swoje performanse i działania na wielu wystawach i festiwalach, m.in. w Hongkongu, Xi’an, Xiamen. Była również organizatorką i koordynatorką wydarzeń poświęconych sztuce performansu, m.in. Inter-via Encounters Between Hong Kong & Taipei’s Performance Artists, Performance Arts Laboratory Project 2014, Embodied Action, Enacted Bodies: Hong Kong International Performance Art Festival. W ostatnich latach współorganizowała projekt wymiany artystycznej pomiędzy Hongkongiem, Czechami, Słowacją i Węgrami, gdzie również prezentowała swoje performansy. Obecnie Liu Nanxi jest performerką, niezależną kuratorką i pisarką.
Mok Chiu Yu
Absolwent Uniwersytetu w Adelajdzie (1967). W 1980 roku ukończył kurs doradztwa psychologicznego na Uniwersytecie Keele. Pracował jako wychowawca młodzieży (youth worker), redaktor prasowy, nauczyciel szkoły średniej (1974–1990), od 1990 r. był organizatorem festiwali i pracownikiem kultury. W latach 1995–2004 był zaangażowany w zakładanie organizacji pozarządowej Arts with the Disabled Association Hong Kong (ADAHK), zajmującej się m.in. promowaniem dostępu do sztuki i aktywności twórczej wśród osób niepełnosprawnych oraz integrowaniem społeczeństwa poprzez sztukę. Ma rozległe doświadczenie we współpracy międzykulturowej w teatrze – zainicjowany przez niego Big Wind Project był rodzajem kulturalnej karawany grupującej artystów z dziewięciu miast z Azji, Australii i Ameryki. Ich trasa po Azji trwała 4 miesiące. Kolejnym projektem związanym z teatrem był Yours Most Obediently. Mok Chiu Yu był zaangażowany w wiele projektów związanych z teatrami społecznościowymi w Hongkongu (w tym przedsięwzięć angażujących imigrantów i osoby niepełnosprawne). Aktywnie promował i wdrażał w Hongkongu wiele metodyk z zakresu edukacji i teatrów społecznościowych m.in. Basic Integrated Theatre Arts, Theatre of the Oppressed, Playback Theatre. W 2007 r. przewodniczył Światowemu Kongresowi IDEA (International Drama and Theatre Education Association) w Hongkongu, w którym wzięło udział 1700 edukatorów teatralnych z całego świata. Opublikował When the Big Wind Blows (1999), Fluid Sculpture – the Playback Experience In Hong Kong (2001), Black Sky – Plays of South Asia and Hong Kong Encounters (1996). W 1999 r. był pierwszą w historii osobą nagrodzoną Drama Achievement Award przyznawaną przez Arts Development Council Hongkongu. Obecnie jest dyrektorem Centre for Community Cultural Development.
To Yeuk
W 1997 r. ukończyła First Institute of Art and Design w Hongkongu, pracuje w dziedzinie designu. W 1996 r. brała udział w artystyczno-kulturalnym ruchu „kondolencyjnym” – serii akcji i instalacji artystycznych związanych z powrotem Hongkongu do Chin w 1997 r. Od 1998 roku tworzy instalacje i performanse. W latach 1999–2001 prezentowała swoje prace w Pekinie, m.in. performans na pierwszym Open Art Platform: Performance Art Festival. W latach 2001–2012 pracowała jako projektantka, a następnie od lipca 2012 powróciła do performansu. Występowała w Hongkongu, na festiwalu GUYU Action Performance Art Festival w Xi’an, w Pekinie, festiwalu Up-On w Chengdu, w Shenzhen i Taipei. Brała również udział w International Performance Art Festival w Hongkongu w 2015 r. oraz serii wymian artystycznych pomiędzy Hongkongiem, Czechami, Węgrami itd. Jej prace podejmują kwestie ruchów społecznych, problemów środowiskowych, życia i samookreślenia.
Wang Chuyu
Ur. 1974 w Shaanxi (Chiny). W 1993 r. ukończył Shaanxi Art Normal College (obecnie Xi’an Academy of Fine Arts). Od 1994 r. mieszka i tworzy w Pekinie, od 1996 r. koncentrując się głównie na sztuce performansu. Był kuratorem wielu ważnych wystaw i festiwali performansu w Chinach, m.in. Dadao Live Art Festival w Pekinie (2003–2006), GUYU Action Performance Art Festival w Xi’an (od 2007 do dziś). Zainicjował i prowadził serię warsztatów performansu Square Performance Art Workshop w Pekinie (2007–2010), przyczynił się też do zorganizowania dorocznych warsztatów performansu na Tajwanie (od 2012 do dziś). Brał udział w wydarzeniach sztuki performansu w Wielkiej Brytanii, Japonii, Tajwanie, Korei, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Niemczech i in.
Zhou Bin
Ur. 1970 w Xi’an (Chiny). Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Xi’an oraz Uniwersytetu Chang’an. W latach 1994–1997 pracował w pekińskich wioskach artystycznych Yuanmingyuan i Songzhuang. W 1997 roku przeprowadził się do Chengdu i od tej pory zajął się w wyłącznie performansem. W swojej sztuce kładzie nacisk na doznania ciała, dając absolutne pierwszeństwo idei, zarówno w wyrażaniu subtelnych uczuć, jak i doświadczaniu przypadkowości życia. Jego prace wychodzą od epistemologicznych i lingwistycznych korzeni performansu i zasady, że to, co powiesz, jest ważne, ale ważniejsze – jak to powiesz. Język ciała, interakcja różnych mediów, penetracja przestrzeni, spontaniczność i wydarzenie – to wszystko jest in medias res, gotowe do użycia.
Zhou Bin prezentował swoją sztukę w wielu miejscach na świecie, m.in. w Tokyo Live Art Center, Guangzhou City Museum, Renchuan Art Stage, Binhai Art Center (Singapur), Mangu Culture and Art Center (Tajlandia), W139 Museum (Holandia), Chinese Art Center (UK), University Art Museum (USA), Action Art Space (USA), ZAZ Performance Art Center (Izrael), SAVVY Contemporary, Ludwig Museum (Niemcy), 21st Century National Art Museum (MAXXI) (Włochy), KUNSTRAUM NIEDEROESTERREICH Gallery, TANZQUARTIER WIEN (Austria). Prowadził badania i występował w ramach rezydencji artystycznych w Szwecji, Belgii, Filipinach, Wietnamie, Indonezji i Pakistanie. W 2007 r. zorganizował Up-On Live Art Space, który rozwinął się w Up-On International Live Art Festival. Od 2012 r. prowadzi wykłady na temat performansu w Sichuan Fine Arts Institute i The Art Institute of Sichuan University, a od 2015 r. zajęcia w Berlin Free University i University of Applied Arts w Wiedniu.