Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2013-03-15 - 2013-03-21
Zapraszamy na 6. Festiwal Rosyjskich Filmów Sputnik nad Polską. Celem Festiwalu jest zaprezentowanie jak najszerszej publiczności największych osiągnięć rosyjskiej kinematografii. Festiwal od lat realizowany jest pod patronatem Prezydenta Rosji. Podczas Festiwalu pokazywane są zarówno dzieła mistrzów kina rosyjskiego, jak i produkcje młodego pokolenia reżyserów.
Program:
15 marca 2013
16.00 -
"Kalina czerwona", Wasilij Szukszyn, 110’, 1973
18.15 -
"Cielec", reż. Aleksander Sokurow, 94’, 2001
20.15 -
"Kokoko", reż. Awdotia Smirnowa, 80’, 2012
16 marca 2013
15.00 -
"Wujaszek Wania", reż. Andriej Konczałowski, 104’, 1970
17.00 -
"Smutna obojętność", reż. Aleksander Sokurow, 110’, 1987
19.00 -
"Rzeka", reż. Aleksiej Bałabanow, 50’, 2002
17 marca 2013
16.30 -
"Chodząc po Moskwie", reż. Grigorij Danelija, 74’, 1964
18.15 -
"Samotny głos człowieka", reż. Aleksander Sokurow, 95’, 1989
20.15 -
"Też chcę!", reż. Aleksiej Bałabanow, 89’, 2012
18 marca 2013
18.15 -
"Podróż ze zwierzętami służbowymi", reż. Wiera Storożewa, 97’, 2007
20.15 -
"Portret o zmierzchu", reż. Angelina Nikonowa, 105’, 2011
19 marca 2013
17.45 -
"Dni zaćmienia", reż. Aleksander Sokurow, 133’, 1988
20.15 -
"Beduin", reż. Igor Wołoszyn, 90’, 2011
20 marca 2013
18.15 -
"Brylantowa ręka", Leonid Gajdaj, 80’, 1968
20.00 -
"Konwój", reż. Aleksiej Mizgiriew, 80’, 2012
21 marca 2013
19.00 -
"Strajk", reż. Siergiej Eisenstein, 71', 1924 + muzyka na żywo
Cena biletu – 10 zł, do nabycia w kasie kina Forum
info: kino@bok.bialystok.pl lub 857422370
Opisy filmów:
"Kalina czerwona", Wasilij Szukszyn, 110’, 1973
Ostatni i zarazem najlepszy z wyreżyserowanych przez Wasilija Szukszyna film. Poruszająca opowieść o cenie, jaką płaci się za niewierność. Niewierność ziemi, domowi i niewierność miejscu człowieka na świecie. Bohater filmu - Jegor Prokudin - jest recydywistą. Po wyjściu z obozu pracy, gdzie odbywał karę za kradzieże, pierwsze dni wolności spędza na pijaństwie, szukając łatwego zapomnienia. Jednak nie opuszcza go przejmująca świadomość zagubienia, ponieważ zachował zdolność refleksji nad sobą i czystość osądu moralnego. Szansę rozpoczęcia nowego życia daje Jegorowi miłość. Pod wpływem Luby wraca na wieś, do rodziców. Zaczyna pracować jako traktorzysta. Kiedy zjawiają się jego dawni przyjaciele, Jegor odmawia udziału w przestępstwie?
"Cielec", reż. Aleksander Sokurow, 94’, 2001
Akcja filmu toczy się w 1922 roku i ukazuje ostatnie chwile z życia wodza bolszewickiej rewolucji - Włodzimierza Ilicza Lenina. U kresu życia postać ma w sobie niewiele cech dominującego przywódcy. Pozostał już tylko schorowany człowiek, któremu w ostatnich chwilach towarzyszy żona, siostra, lekarz oraz jego następca - Józef Stalin. Film nie jest ani historycznym ani politycznym zarysem ówczesnej epoki. Stanowi kontemplacje nad losem człowieka u schyłku jego życia. Lenin nie jest ukazany jako wielki rewolucjonista, a bezbronny starzec, którego z dnia na dzień co raz bardziej zawodzi umysł. "Cielec" jest swego rodzaju debiutem Sokurowa, to własnie przy tym filmie reżyser po raz pierwszy próbował swoich sił jako operator.
"Kokoko", reż. Awdotia Smirnowa, 80’, 2012
Bohaterkami filmu są dwie kobiety, które z pozoru nie maja ze sobą nic wspólnego. Liza jest typową przedstawicielką petersburskiej inteligencji. Pracuje w muzeum etnografii, wieczorami ogląda wiadomości na PEН-TV a w weekendy spotyka się z byłym mężem. Wika to zwyczajna kobieta z prowincji. Urlop w Sankt Petersburgu to dla bohaterki alkohol, imprezy i miłosne przygody. Spotkanie kobiet jest zderzeniem dwóch żywiołów - wody i ognia. Liza i Wika przedstawiają dwa różne oblicza współczesnej Rosji.
Wujaszek Wania, reż. Andriej Konczałowski, 104’, 1970
Profesor Aleksandr Sieriebriakow ze swoją młodą żoną Heleną przybywa do majątku ziemskiego odziedziczonego po pierwszej żonie i zarządzanego przez jej brata, Iwana Wojnickiego. Profesor chce sprzedać posiadłość, Wojnicki zaś kocha się skrycie w jego żonie, którą na miejscu uwodzi przyjaciel rodziny, doktor Astrow. W nim z kolei zakochana jest córka profesora, Sonia. W tej dusznej atmosferze prowincji, wśród wzajemnych żalów i tłumionych namiętności, dochodzi do dramatycznego wybuchu skrywanych emocji... Film Andrieja Konczałowskiego należy do żelaznej klasyki kina radzieckiego i jest najwybitniejszą adaptacją Czechowa na ekranie.
"Smutna obojętność", reż. Aleksander Sokurow, 110’, 1987
Dzieło oparte jest na motywach powieści Bernarda Shaw’a „Dom serc złamanych”. Akcja filmu rozgrywa się w czasie I Wojny Światowej. W domu starego kapitana Szotowiera odbywa się przyjęcie, podczas którego goście bawią się, żartują i prawią o miłości…wszystko to przy akompaniamencie rozlegających się za oknem wybuchów bomb i strzałów. Film obrazuje beztroskie życie klasy wyższej, która niewzruszona wojennym dramatem, zaspokaja swoje błahe potrzeby. Przerażający kontrast między tragicznymi wydarzeniami I Wojny Światowej a błogą zabawą bogaczy brutalnie ukazuje skrajną ludzką znieczulicę.
"Rzeka", reż. Aleksiej Bałabanow, 50’, 2002
Akcja filmu toczy się w końcu XIX w. pośród malutkiej kolonii trędowatych w jakuckiej tajdze. Młoda, zdrowa dziewczyna, która trafia tu przypadkowo, zakochuje się w jednym z chorych — młodym chłopaku, z którym zachodzi w ciążę. Niespodziewanie z „kontynentu” przyjeżdża do niego żona. W tym miłosnym trójkącie dojrzewać będzie tragedia. Film Aleksandra Bałabanowa, według opowieści polskiego pisarza Wacława Sieroszewskiego, był już w połowie nakręcony, jednak po katastrofie lotniczej, w której zginęła aktorka odgrywająca główną rolę, Tujara Swinobojewa, produkcja filmu została wstrzymana. Rok później reżyser zmontował zrobiony materiał i sam skomentował brakujące fragmenty.
"Chodząc po Moskwie", reż. Grigorij Danelija, 74’, 1964
Liryczna opowieść o młodości, miłości, deszczyku i Moskwie, utrzymana w lekko baśniowym klimacie. Młody budowniczy - Wołodia przyjeżdża z dalekiej tajgi do Moskwy na spotkanie ze znanym pisarzem, który zainteresował się jego opowiadaniami. Wyprawa do stolicy staje się źródłem nieznanych wrażeń, przygód, okazją do zawarcia nowych przyjaźni.
"Samotny głos człowieka", reż. Aleksander Sokurow, 95’, 1989
„Samotny głos człowieka” to film oparty na motywach opowiadań Andrieja Płatonowa. Bohaterem filmu jest młody mężczyzna, który powraca z wojny domowej i zakochuje się w młodej studentce medycyny. Oboje są przyzwyczajeni do samotności, muszą więc przejść długą drogę, aby być razem. Już w debiucie pojawiają się motywy, które później staną się charakterystyczne dla twórczości Sokurowa, jak np. destrukcja psychiki bohatera, zniszczony świat, degradacja wartości itp.
"Też chcę!", reż. Aleksiej Bałabanow, 89’, 2012
Film opowiada historię podróży pięciorga osób - Bandyty, jego przyjaciela Matwieja i starszego ojca, Muzyka oraz pięknej, młodej dziewczyny. Wybierają się oni razem na poszukiwanie Dzwonnicy Szczęścia, która według wierzeń znajduje się gdzieś między Sankt Petersburgiem a Ugliczem, w pobliżu opuszczonej elektrowni atomowej. Mówi się, że Dzwonnica „zabiera” ludzi, spełniając ich marzenia. Ale nie wszystkich. Każdy z jadących ciemnym, dużym samochodem wierzy, że Dzwonnica „zabierze” właśnie jego i pozwoli osiągnąć mu wieczne szczęście.
"Podróż ze zwierzętami domowymi", reż. Wiera Storożewa, 97’, 2007
Natalia wraz z mężem mieszka w domku w pobliżu torów kolejowych. Szare stroje skutecznie maskują jej urodę i stanowią odzwierciedlenie stanu ducha. Jedynym jej zajęciem jest prowadzenie domu, a główną rozrywką obserwowanie pociągów jadących do innego, nieznanego świata. Kiedy mąż Natalii niespodziewanie umiera, w jej życiu pojawia się pełen życia kierowca Siergiej. Ich spotkanie staje się dla Natalii przepustką do innego życia, którego uroki – ale też, jak się okaże, zagrożenia – będzie odtąd odkrywała. Siergiej ma nadzieję, że dziewczyna odwzajemni jego uczucie, jednak Natalia obawia się bliskości, traktując ją, jako zagrożenie dla niedawno poznanej wolności. Kobieta przechodzi głęboką przemianę, odkrywając nowe pragnienia i potrzeby. Czy nasza bohaterka, udając się w tytułową podróż, odnajdzie swoje miejsce na Ziemi?
"Portret o zmierzchu", reż. Angelina Nikonowa, 105’, 2011
Atrakcyjna trzydziestoparoletnia Marina pracuje jako psycholog z trudnymi dziećmi. Jej życie wydaje się poukładane i szczęśliwe. Ale to pozory. Marina przechodzi bowiem głęboki kryzys małżeński i zawodowy. Nie kocha męża, porażają ją też wszechobecna obojętność i znieczulica, które widzi na każdym kroku. Pewnego wieczoru Marina niespodziewanie staje się ofiarą przemocy seksualnej. Przeżyte upokorzenie i ból wywracają jej świat do góry nogami. Odtąd jedynym, czego pragnie, jest zemsta. Ale kiedy skrzywdzona kobieta wreszcie odnajduje swego oprawcę, życie jeszcze raz okazuje się nieprzewidywalne.
"Dni zaćmienia", reż. Aleksander Sokurow, 133’, 1988
Film Aleksandra Sokurowa powstał na motywach powieści braci Strugackich „Miliard lat przed końcem świata". Akcja filmu dzieje się w Środkowej Azji, gdzie pracuje młody rosyjski lekarz leczący dzieci. Młody człowiek stojący przed ważnym wyborem życiowym - element typowy dla reżysera - pojawia się właśnie pierwszy raz w tym filmie. Dymitr Malianow z powieści Strugackich nie ma jednak nic wspólnego poza nazwiskiem z bohaterem „Dni zaćmienia". W rzeczywistości bowiem koniec świata, który w powieści stanowił odległy horyzont, dla bohatera filmu już nastąpił. Rzucony w obcy sobie świat, obcy język i obyczaje Malianow stara się niczemu nie dziwić, powoli odnajdując się w otaczającym go świecie. Film zdobył w Rosji uznanie u widzów. Został też zaliczony przez Europejską Akademię Filmową do grona stu najlepszych filmów stulecia.
"Beduin", reż. Igor Wołoszyn, 90’, 2011
Córka Rity choruje na białaczkę. W celu uzyskania niezbędnej sumy pieniędzy na leczenie Rita jedzie do Rosji, aby zostać matką zastępczą – surogatką. Według umowy surogatka nie może opuszczać miasta, a obiecane pieniądze są wypłacane w równych ratach przez cały okres ciąży. Rita nie zdążyła zdobyć pieniędzy na dalsze leczenie, którego nie można przerywać. Poszukiwanie dawcy i zaplanowana operacja przeszczepu szpiku kostnego wymaga szybkich decyzji. Bezradność lekarzy wobec choroby zmusza Ritę do zrobienia kolejnego szalonego kroku. Przez przypadek dowiaduje się, że w Jordanii podobne choroby leczą mlekiem wielbłąda. Jordania staje się jej ostatnią nadzieją. Rita zabiera córkę i leci z nią do kraju, który zmienia w ich życiu wszystko.
"Brylantowa ręka", Leonid Gajdaj, 80’, 1968
Film został nakręcony na podstawie autentycznych kronik kryminalnych z prasy radzieckiej. Skromny pracownik przedsiębiorstwa Giproryba – Siemion Siemionowicz Gorbunkow – wyjeżdża statkiem na wycieczkę zagraniczną. W jednym z miast tureckich ulega wypadkowi i doznaje zwichnięcia ręki. Gips, który posłuży do unieruchomienia ręki, zostaje wypełniony biżuterią przez ludzi „Szefa”, który zajmuje się przemytem kosztowności do Rosji. Nieświadomy zagrożenia Gorbunkow wraca do kraju z dodatkowym ładunkiem, pilnie obserwowany przez przemytników...
"Konwój", reż. Aleksiej Mizgiriew, 80’, 2012
Film przedstawia historię oficera o randze kapitana, który konwojuje dezertera do jednostki wojskowej. Bohaterowie spędzają w Moskwie 24 godziny. Są tam świadkami licznych sytuacji, które ukazują realia życia we współczesnej metropolii. Wspólna podróż wpłynie na los dwojga żołnierzy.
"Strajk", reż. Siergiej Eisenstein, 71', 1924 + muzyka na żywo
Robotnik zostaje niesłusznie oskarżony o kradzież narzędzi z fabryki. Popełnia samobójstwo. Śmierć kolegi burzy pozostałych pracowników fabryki, których niezadowolenie z ciężkich warunków pracy i złego administrowania narasta od dawna. W dzielnicy robotniczej zostaje zorganizowany strajk.