Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2021-11-18 - 2021-11-21
PROGRAM FESTIWALU:
Czwartek (18.11)
godz. 19:00, Sala Forum, bilet: 25 zł
Sienna Gospel Choir, gościnnie JNR Robinson
Piątek (19.11)
godz. 18:00, Sala Forum, bilet: 60 zł
Wild Flame / Danny Boy Experience / Joanna Knitter Blues & Folk Connection
godz. 23:00, Klub Fama, bilet: 25 zł
Dark Leaves
Sobota (20.11)
godz. 18:00, Sala Forum, bilet: 60 zł
Blackberry Brothers / J.J. Band / Magda „Magic” Piskorczyk i Przyjaciele
godz. 23:00, Klub Fama, bilet: 25 zł
Diapositive
Niedziela (21.11)
godz. 13.00, Klub Fama, bilet: 25 zł
Willie Mae Unit / Marek McCarron Motyka
Więcej o artystach:
Sienna Gospel Choir
Warszawska formacja grająca żywiołową muzykę gospel i jeden z najdłużej działających takich zespołów w Polsce. Każdy ich koncert to eksplozja energii, której nie da się zapomnieć!
Przez blisko 20 lat swojej działalności chór wziął udział w wielu festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. w Wielkiej Brytanii, Grecji, na Łotwie i Węgrzech), zagrał też setki koncertów. Współpracował z wieloma znanymi artystami polskiej i zagranicznej sceny muzycznej, brał udział w projektach telewizyjnych, radiowych i filmowych. Na swoim koncie ma dwa albumy świąteczne z tradycyjnymi polskimi kolędami i pastorałkami w autorskich aranżacjach, pracuje także nad kolejną płytą.
Sienna Gospel Choir miał przywilej oficjalnie reprezentować Polskę na dwóch międzynarodowych festiwalach chóralnych: w 2018 roku na Łotwie podczas European Choir Games zdobył złoto w kategorii Open Competition i złoty medal w Grand Prix of Nations, a rok później w Grecji zwyciężył w kategorii Popular Music & Jazz na International Choir Competition & Festival.
Muzyka Sienna Gospel Choir to wyjątkowa propozycja dla wszystkich entuzjastów przeżyć nie tylko muzycznych, ale też duchowych. Ekumeniczny charakter chóru podkreśla misję budowania dialogu – gospel to miejsce spotkania różnych kultur, wartości i ludzi.
Z chórem wystąpi gościnnie JNR Robinson – charyzmatyczny wokalista z Wielkiej Brytanii, związany z muzyką soul, swing, gospel, R&B, a także zdobywca nagrody gospel dla „Najlepszego męskiego wokalisty roku”. Piękna barwa głosu, umiejętność improwizacji i niesamowity feeling powodują, że jego koncerty to magiczne doświadczenie dla wszystkich odbiorców, bez względu na ich wrażliwość czy gust muzyczny.
Swój talent wokalny rozwijał już od 4 roku życia. Zaczynał jako młody wokalista ze swoimi braćmi śpiewającymi w lokalnych kościołach i szybko zwrócił na siebie uwagę wytrawnych słuchaczy. Wkrótce stał się jednym z najpopularniejszych i najbardziej szanowanych wokalistów ewangelickich w Wielkiej Brytanii, intensywnie przy tym koncertującym. Znany jest z wielu programów telewizyjnych i radiowych, współpracował też z wieloma artystami, m.in. Michaelem Boltonem i Yolandą Adams.
Wild Flame
Ostrowsko-wrocławski projekt muzyczny istniejący od początku 2020 roku. Jego członkowie spotkali się podczas wspólnego jam session w ramach festiwalu JIMIWAY Blues Festival w Ostrowie Wielkopolskim i od razu między nimi zaiskrzyło, więc decyzja o wspólnym graniu zapadła szybko. Od pierwszych prób zespół znalazł wspólny bluesowo-soulowy język.
Niewątpliwym atutem zespołu jest Adeama, znakomita brytyjska wokalistka mieszkająca obecnie we Wrocławiu. Pochodzi z muzycznej rodziny – jej ojciec był pianistą w zespole Third World, a mama wspomagała wokalnie takie gwiazdy, jak Chaka Khan, Whitney Houston czy Gary Moore. Talent muzyczny i energia Adeamy zjednują jej liczne grono fanów.
Wild Flame to mieszanka doświadczenia, kreatywności muzycznej i miłości do prawdziwej muzyki płynącej z serca. Zespół tworzy własne kompozycje, mające swoje źródło w bluesie, muzyce soul i funk oraz rocku. Na koncie ma już koncerty na kilku dużych festiwalach muzycznych oraz kilkanaście energetycznych występów klubowych.
Skład zespołu:
Adeama Walkowiak – wokal
Oskar Kunicki – gitara
Tomasz Szukalski – gitara basowa
Bartosz Niebielecki – perkusja
Sebastian Łobos – instrumenty klawiszowe
Danny Boy Experience
Zespół blues-rockowy, którego założycielem jest Daniel „Danny Boy” Frontczak. Gra energetycznego bluesa i rocka. W repertuarze ma własne kompozycje, piosenki rodem zza Wielkiej Wody (takich wykonawców jak John Lee Hooker, Muddy Waters, Howlin’ Wolf, Albert King, BB King) i utwory ojca polskiego bluesa, Tadeusza Nalepy.
Debiutancki krążek zespołu, „Danny Boy Experience” zawiera 13 autorskich kompozycji i jeden cover. Piosenki na płycie to przede wszystkim utwory z polskimi tekstami, a ich autorem jest śpiewający i grający na gitarze lider zespołu. „Danny Boy” jest też kompozytorem muzyki do większości utworów. W nagraniach gościnnie wystąpili: Witek Jąkalski (gitarzysta Nocnej Zmiany Bluesa), Przemek Kuczyński (bębniarz znany ze współpracy m.in. z Alicją Majewską, Korą Jackowską, Krzysztofem Ścierańskim) i Wojtek Stępnik (klawiszowiec Toster Band, Tosteer). Nagrania zrealizowano w łódzkim Tonn Studio.
Zespół ma na koncie liczne występy w klubach muzycznych i na festiwalach (Suwałki Blues Festival, Jimmyway Blues Festival, Gdynia Blues Festival, Blues Express, Blues w Leśniczówce, Blues Nad Bobrem), a także współpracę m.in. z Muńkiem Staszczykiem, Leszkiem Cichońskim, Carlosem Johnsonem, Mike’em Greene’m, Davidem Price’m, Ziemkiem Kosmowskim, zespołami Brak, Normalsi, Vintage, Los Potatos i Boogie Town.
Skład zespołu:
Daniel „Danny Boy” Frontczak – wokal, gitara
Piotr „Chypis” Pachulski – gitara
Przemek Wyrwas – bas
Szymek Banasik – bębny
Joanna Knitter Blues & Folk Connection
Zespół złożony z czołowych trójmiejskich muzyków. Na koncie ma trzy albumy: „Cruel cruel world”, „Hard, hard times” i promowany obecnie krążek „Aretha”, będący hołdem złożonym Pierwszej Damie Soulu.
O najnowszej płycie Maciej Szalbierz w „Twoim Bluesie” napisał: [Joanna Knitter] śpiewa z wielką swobodą, z żarem, zadziorem, nadaje piosenkom własnego sznytu, zarazem nie gubiąc tego, co w nich charakterystyczne i powszechnie znane z brawurowych wykonań Arethy”, a redaktor Piotr Iwicki komentuje: „Joanna Knitter porywająco interpretuje kanon repertuaru Arethy Franklin, a robi to w sposób, który ustawia ten album w szeregu najlepszych w 2020 roku.
Podczas koncertu można wysłuchać kilkunastu piosenek z repertuaru Arethy Franklin – zarówno tych świetnie znanych, jak „Respect”, „Chain of fools” czy „Think”, jak i tych mniej popularnych, jak „See saw” czy „Spirit in the dark”. Dzięki improwizacyjnym zdolnościom muzyków, każdy koncert jest niepowtarzalny i niezwykle emocjonalny.
Skład zespołu:
Krzysztof Paul – gitary
Artur Jurek – klawisze i organy Hammonda
Adam Żuchowski – kontrabas
Piotr Góra – perkusja
Joanna Knitter – wokal
Dark Leaves
Zespół powstał w 2017 roku w Krakowie z inicjatywy gitarzystów Marcina Zawilskiego i Szymona Musiała, do których wkrótce dołączyła młoda wokalistka Wiktoria Tabak.
„Naszą muzykę nazywamy krwawym folkiem. Tak ktoś to kiedyś określił i tak już zostało. A czym ona jest? To nietypowe połączenie takich gatunków jak folk, blues, rock z elementami orientalizmu i country. To co nas też odróżnia, to zaskakujące instrumentarium – na koncercie można zobaczyć gitarę akustyczną, rezofoniczną, hawajską, mandolinę, banjo, kontrabas (ostatnio nawet ukulele basowe) i perkusjonalia zastępujące klasyczną perkusję".
Skład zespołu:
Wiktoria Tabak – wokal
Marcin Zawilski – gitara rezofoniczna
Szymon Musiał – gitara akustyczna
Zbyszek Ziemka – bas
Kamil Nowakowski – banjo
Jarek Wyka – perkusjonalia
Blackberry Brothers
Pojawili się na polskiej scenie blues-rockowej w maju 2018 roku, wtedy też ukazała się ich debiutancka płyta „Old Soul”. Wydany z pasji oraz miłości do rocka i bluesa lat 60. i 70. album spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem krytyków i publiczności, czego dowodem są choćby wyróżnienia przyznane przez ogólnopolski kwartalnik „Twój Blues” za 2018 rok w kategoriach Odkrycie Roku (1. miejsce), Płyta Roku (2. miejsce) oraz Zespół Roku (3. miejsce).
Od tego czasu Blackberry Brothers zdążyli zaprezentować się w kraju i za granicą, m.in. na takich imprezach jak: Bluestracje, Suwałki Blues Festival, Bies Czad Blues, Blues Alive, Muzyczna Jesień, Southern Rock nad Wkrą, Stetson & Bourbon Festival, Blues Bazar czy Rawa Blues Festival.
W swoim repertuarze zespół posiada utwory autorskie, ale czerpie także z dokonań takich artystów jak The Beatles, The Allman Brothers Band, Tom Petty & The Heartbreakers, The Black Crowes, The Band, Bruce Springsteen czy Neil Young.
Obecnie grupa przygotowuje materiał na nową płytę inspirowaną współczesnym brzmieniem Nashville, Americaną i alternative country oraz amerykańskimi jam-bandami.
Skład zespołu:
Bartek Jeżyna – gitary
Hubert Kot – bas
Jakub Jeżyna – gitary
Mat Polański – wokal
Tomek „Burza” Burzyński – bębny
J.J. Band
Zespół z Jeleniej Góry w ciągu prawie 20 lat działalności zdobył miano jednej z najlepszych grup bluesowych w Polsce, a także szereg nagród festiwalowych. W 2003 roku nagrał swoją pierwszą płytę „Good Day For The Blues”, a rok później odbyła się premiera albumu „Searching For The Blues”. W roku 2010 ukazała się szczególna płyta „J.J. Band i Przyjaciele – Blues” z utworami Tadeusza Nalepy, nominowana do nagrody Fryderyka. Wszystkie trzy płyty zyskały miano „płyty roku” w ankiecie czytelników pisma „Twój Blues”. Dwukrotnie czytelnicy uznali też J.J. Band za zespół roku. Jacek „Jogi” Jaguś był gitarzystą bluesowym 2004, 2006, 2007, 2008 i 2009 roku, a Bartek Łęczycki – harmonijkarzem bluesowym 2005, 2006 i 2007 roku w Polsce według rankingu „Twojego Bluesa”.
Grupa występowała na najbardziej prestiżowych festiwalach bluesowych w Polsce obok polskich i zagranicznych wykonawców z najwyższej półki. J.J. Band to niewątpliwa uczta muzyczna, wielka radość grania i dobra zabawa. W 2010 roku skład zespołu zasiliła sekcja rytmiczna złożona z doświadczonych i uznanych na polskiej scenie bluesowej wrocławskich muzyków – Bartosza Niebieleckiego na perkusji i Andrzeja Stagraczyńskiego na basie.
W czasie białostockiego koncertu będzie można usłyszeć przede wszystkim utwory z najnowszego albumu J.J. Band „2021”, a także utwory z poprzednich płyt.
Gościem specjalnym będzie Marek Raduli – legenda polskiej gitary, jedna z najważniejszych postaci w historii polskiej muzyki rozrywkowej!
Skład zespołu:
Jacek Jaguś – wokal, gitara
Bartek Łęczycki – harmonijka ustna
Piotr Michalak – piano, Hammond
Andrzej Stagraczyński – bas
Bartosz Niebielecki – perkusja
Magda „Magic” Piskorczyk
Wielokrotnie nagradzana wokalistka i multiinstrumentalistka. Trzykrotnie nominowana do nagrody Fryderyka, dwukrotna półfinalistka najważniejszego konkursu bluesowego na świecie – International Blues Challenge w Memphis. Ośmiokrotna bluesowa wokalistka roku!
We Francji nazywana „la voix noire et au costume blanc” („czarny głos w białym kostiumie”), bo śpiewa dojrzałym, niskim, „czarnym” głosem. Śpiewa głównie po angielsku i po polsku, ale nie unika też innych języków, w tym afrykańskich (tamaszek i bambara). Gra na gitarach: akustycznej, elektrycznej i basowej oraz na instrumentach perkusyjnych. Wykonuje głównie muzykę zakorzenioną w tradycji afroamerykańskiej i afrykańskiej. Aranżuje i komponuje, regularnie koncertuje, gościła na wielu festiwalach, m.in. w Niemczech, Anglii, Szwecji, Norwegii, na Węgrzech, we Francji, USA i na Tajwanie.
Wydała 6 płyt, na których można usłyszeć m.in. Michała Urbaniaka, wirtuoza harmonijki z Memphis Billy Gibsona czy Slidin’ Slima ze Szwecji. Występowała z wieloma uznanymi muzykami, m.in. z Organkiem, Wojciechem Karolakiem, Leszkiem Winderem, Jerzym Styczyńskim, Leszkiem Cichońskim, Michałem Urbaniakiem, Gregiem Szłapczyńskim, Bobem Margolinem, Bobem Brozmanem, Slidin’ Slimem, Billy Gibsonem, Ritą Engedalen, Seckou Keitą czy grupą Engerling.
Od 2011 roku prowadzi warsztaty muzyczne Magda Piskorczyk Masterclass według autorskiego programu, ich efektem jest płyta „Magda Piskorczyk Masterclass”. W 2018 roku stworzyła projekt American Folk Blues, zapraszając do współpracy m.in. mistrza gitar rezofonicznych Jedrzeja Kubiaka, a od 2019 roku współtworzy trio ze znakomitymi niemieckimi muzykami pod nazwą Magda Piskorczyk and the Modern Boogie Woogie Duo, nie zarzucając zarazem działalności swojego podstawowego składu.
Od 2008 roku ma swoją gwiazdę w Alei Gwiazd Polskiego Bluesa w Sławie, a od 2015 roku – w Alei Bluesa w Białymstoku.
Diapositive
Zespół blues-rockowy stworzony przez pięciu przyjaciół o podobnych muzycznych gustach, jego muzyka to mieszanka pasji i eksperymentów z brzmieniem. Żaden jego utwór nie jest tylko piosenką, każdy ma określone przesłanie zapisane w tekście. Muzyka Diapositive przenosi słuchaczy „na drugą stronę okna” nie po to, by patrzeć, ale by żyć pięknym życiem.
Zespół ma na koncie dwa albumy: „Diapositive” (2017) i „Give me a ride” (2020), który znalazł się na 4. miejscu w plebiscycie Blues Top 2020 miesięcznika „Twój Blues”. Występował podczas takich wydarzeń, jak Rawa Blues Festiwal, Suwałki Blues Festiwal, Lauba Pełno Bluesa, Barbórka Bluesowa, czy Festiwal Muzyki Filmowej. Jest tegorocznym laureatem ogólnopolskiego konkursu na Festiwalu Otwock Blues Bazar!
„Pozwoliliśmy sobie zostać Diapozytywem dla wszystkich historii życia, jakie możemy sobie wyobrazić, gdy gra nasza muzyka…”
Skład zespołu:
Anna Kopeć – wokal
Piotr Nawrocki – gitara, wokal
Jakub Pytka – gitara, wokal
Paweł Szarnicki – bas
Grzegorz Fieber – perkusja
Willie Mae Unit
Akustyczne trio, tworzone przez muzyków o różnych doświadczeniach i różnej muzycznej wrażliwości, dla których wspólnym mianownikiem jest amerykański folk. Akustyczna gitara fingerpicking i silny, bliski estetyce przedwojennych mistrzów bluesa śpiew współgra tu z wirtuozerską harmonijką ustną, a całości dopełniają gitary rezofoniczne w technikach slide i lap-style. Trio nawiązuje do twórczości bardzo różnych i niekoniecznie bluesowych mistrzów, takich jak: Ben Harper, Jerry Douglas, Tim O’Brien, Mississippi John Hurt, Robert Johnson, Doc Watson, Keb Mo’. Jego debiutancką płytę, „Pampę”, czytelnicy „Twojego Bluesa” uznali za płytę roku 2018.
Mimo, że członkowie Willie Mae Unit pochodzą z różnych miast i na co dzień związani są także z innymi projektami muzycznymi, trio zagrało już na największych polskich festiwalach, takich jak m.in. Rawa Blues Festival, Suwałki Blues Festival, Olsztyńskie Noce Bluesowe, Warsaw Blues Night.
Warto wspomnieć, że nazwa zespołu nawiązuje do imienia wielkiej miłości ikony bluesa Roberta Johnsona, którą artysta przywołał w pieśni „Love in Vain” (1937) i – co ciekawe – sama Willie Mae usłyszała ten utwór dopiero w latach 80.
Skład zespołu:
Wojtek Hamkało – gitara akustyczna, wokal
Jędrzej Kubiak – gitary rezofoniczne (dobro), bandżo, gitara hawajska
Romek Badeński – harmonijka ustna
Wojtek Hamkało – zafascynowany bluesem akustycznym zaczynał w latach 90. jako pianista bydgoskiego zespołu Green Grass. W 2004 roku założył akustyczny Yellow Cab, zaczął też współpracę z zespołem Blue Sounds, którego gitarzystą jest do dziś. W 2010 roku z gitarzystą Jackiem Piotrowskim współtworzył zespół Fanny Kaplan (elektryczny blues z domieszką funky), współpracował także z włocławską formacją My Band (jazz, jazz-rock). W 2012 roku powrócił do akustycznego grania w Willie Mae Unit.
Jędrzej Kubiak – laureat większości bluesowych festiwali w kraju. Jako pierwszy Polak zagrał na legendarnym już Dobrofest w słowackiej Trnavie i na jego dzisiejszym odpowiedniku, Amistar Resofest w Czechach. Gra na gitarach rezofonicznych technikami: fingerpicking, slide i lap-style. Wykłada na warsztatach gitarowych i pisze o gitarze dobro. Z jego publikacji korzystają setki muzyków pragnących dowiedzieć się więcej o tym nietypowym instrumencie. Występuje solo oraz w projektach muzycznych spod znaku amerykańskiego folku, bluesa i bluegrassu. Jego solowa płyta „Shortsighted” (2011) została doskonale przyjęta przez krytykę.
Romek Badeński – laureat konkursu harmonijki na Festiwalu Harmonijki Ustnej Harmonica Bridge Bydgoszcz–Toruń 2006 oraz – z zespołem The Moongang – laureat konkursu zespołów na Festiwalu Muzycznym im. Ryśka Riedla w Chorzowie (2010). Regularnie w czołówce ankiety Blues Top pisma „Twój Blues” w kategorii Harmonijka Roku. Jego nagrania trafiły na płyty z utworami czołowych polskich wykonawców bluesowych („Antologia Polskiego Bluesa”, „Czarodzieje Harmonijki”). Występował na większości festiwali bluesowych w Polsce, w tym trzykrotnie na dużej scenie Rawa Blues Festival, koncertował też za granicą (Holandia, Belgia, Niemcy, Luksemburg, Chorwacja, Szwecja). Posługuje się biegle techniką overbending (granie w 12 tonacjach na harmonijce diatonicznej). Uczestnik wielu projektów spod znaku bluesa, soulu, jazzu i funky, muzyk sesyjny, nauczyciel gry na harmonijce ustnej na warsztatach w Polsce, Niemczech i Chorwacji.
Marek McCarron Motyka
Pochodzący z Bytomia muzyk z kilkudziesięcioletnim stażem, gitarzysta i pieśniarz bluesowy posługujący się rzadko spotykaną w Polsce techniką fingerpicking. Gitarowe rzemiosło szlifował włócząc się przez trzy i pół roku po Europie, grając na ulicach i w klubach Francji i Włoch. Specjalizuje się w deltowym bluesie, do którego w 2007 roku postanowił śpiewać stare, śląskie pieśni.
Muzyka to dla niego pasja, bez której nie wyobraża sobie życia. Często występuje jako człowiek-orkiestra. Obwieszony perkusjonaliami wyśpiewuje przede wszystkim stare śląskie pieśni w manierze Delty Mississippi. Zagrał w trzech filmach telewizyjnych: ,,Różany Blues” (2007), „Posłuchaj mnie tato” (2008), „Dla taty” (2010). W 2009 roku otrzymał od Prezydenta Miasta Bytomia nagrodę „Muza” 2009 w dziedzinie kultury. Od 2007 roku zagrał łącznie około pół tysiąca koncertów na festiwalach bluesowych, jazzowych i folkowych oraz w klubach. W 2018 roku był jurorem festiwalu Rawa Blues.
Jest jedynym artystą na Śląsku który w tak obszernej formie czerpie z bogatej spuścizny przodków, na koncie ma płyty: ,,Makaron po Śląsku” (2008), ,,Bez owijania w bawełnę” (2010) oraz najnowszą – „Burns”. Płyta powstała jako most pomiędzy kulturą, tradycją i obyczajowością śląską i szkocką, pomiędzy muzyczną tradycją bluesową zza oceanu a tradycją bluesa śląskiego, pomiędzy spuścizną XVIII-wiecznego romantyzmu a dniem dzisiejszym, a także – co najbardziej nieoczywiste – pomiędzy poezją a bluesem. A wszystko zaczęło się od śląskich translacji poezji Roberta Burnsa pióra Mirosława Syniawy. Nagle się okazało, że w XVIII-wiecznych wierszach Marek McCarron Motyka odnalazł siebie, Śląsk i śląskie wartości. Płyta powstała w pokoju o wymiarach ok. 2,5 m na 2,5 m, wokal i gitara Marka zostały nagrane na mikrofony z lat 50., a całość została zrealizowana z jak najmniejszym udziałem współczesnej technologii.