W białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad trwa weryfikacja ofert w przetargach na cztery części drogi ekspresowej nr 19 w województwie podlaskim. Pisaliśmy już o dwóch odcinkach Południowej obwodnicy Białegostoku: Białystok Zachód - Księżyno i Węzeł Księżyno - węzeł Białystok Południe a także o fragmencie Białystok Południe – Ploski. Czwarty, na który już upłynął termin nadsyłania ofert, to fragment Krynice - Białystok Zachód.
Dobre ceny
Jak poinformowała GDDKiA, zainteresowanych jego budową jest 9 firm i konsorcjów. W przetargu najtańszą ofertę złożyło konsorcjum NDI i NDI Sopot – 403,07 mln zł. Następną w kolejności nadesłało konsorcjum PORR i Unibep – 405,6 mln zł. Najwyżej, bo na 514,52 mln zł wyceniło kontrakt konsorcjum Polbud Pomorze, Drogomex, Masfalt, Intop Warszawa. wszystkie mieszczą się w kosztorysie opiewającym na 576,28 mln zł.
Biorąc pod uwagę najtańszą złożoną ofertę, koszt kilometra drogi ekspresowej w tym przetargu wynosi około 39,6 mln zł. To nieco więcej niż w ostatnich przetargach na odcinki południowej obwodnicy Białegostoku (około 33 mln zł), ale też mniej niż w pierwszym, unieważnionym przetargu na odcinek Dobrzyniewo – Białystok Zachód – wtedy najniższa cena wynosiła prawie 44 mln zł/km.
Fragment Krynice - Białystok Zachód ma nieco ponad 10 km. Będzie biegł w większości po istniejącym śladzie drogi nr 65. Składa się z dwóch pododcinków: Dobrzyniewo - Białystok Zachód (na który przetarg unieważniono w kwietniu ze względu na oferty przekraczające budżet zamawiającego) oraz Krynice - Dobrzyniewo (jest on przedłużeniem pierwszego odcinka i pierwotnie miał być realizowany w późniejszym terminie).
Węzeł dwóch ekspresówek
Najważniejszą częścią na odcinku Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód będzie węzeł łączący planowaną S19 poprowadzoną górą z istniejącą S8 poprowadzoną dołem.
W projekcie jest też budowa 14 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (docelowo 3). Rodzaj konstrukcji nawierzchni zależny jest od wyboru wykonawcy.
Droga zostanie zrealizowana w systemie "projektuj i buduj". Podpisanie umowy zaplanowano jesienią tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na drugi kwartał 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.
ewelina.s@bialystokonline.pl