Tunel pod torami droższy niż planowano. Węzeł przy PKP i PKS się opóźnia

2020.10.13 07:54
W Białymstoku szykuje się kolejna inwestycyjna telenowela. Czy przebije trwające 10 lat przygotowania do budowy przedłużenia ul. Sitarskiej?
Tunel pod torami droższy niż planowano. Węzeł przy PKP i PKS się opóźnia
Fot: Ewelina Sadowska-Dubicka
Z kładkami nad torami PKP szybko się nie pożegnamy

Trzy części inwestycji

O budowie węzła intermodalnego mówi się co najmniej od 2016 r. Wtedy miasto przedstawiło jego koncepcję. Zakładała ona budowę nowych dróg, tunelu i estakady przy dworcach PKP i PKS. W międzyczasie koncepcja się nieco zmieniała, przy obu dworcach też ich zarządcy (PKP oraz urząd marszałkowski) poczynili inwestycje.

Ale papierowe przygotowania do budzącej emocje inwestycji trwały. Podzielono ją na trzy części: rozbudowa ulic Bohaterów Monte Cassino i Łomżyńskiej (od św. Rocha do Kopernika), pieszo-rowerowe przejście podziemne pod torami PKP wraz z przebudową ul. Kolejowej i Zwycięstwa w rejonie dworca PKP oraz autobusowe centrum przesiadkowe obok dworca.

Odłożone przez galopujące ceny i epidemię

Rok temu wydawało się, że pierwsza z części będzie najszybciej zrealizowana. W 2019 r. ogłoszono przetarg na rozbudowę ul. Kopernika na odcinku od skrzyżowania z ul. "Nową Łomżyńską" do skrzyżowania z ul. Młynową i ul. Łomżyńską, rozbudowę ul. Młynowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Łomżyńską do skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego, rozbudowę ul. Łomżyńskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Kopernika do skrzyżowania z ul. "Nową Łomżyńską" i ul. Bohaterów Monte Cassino oraz rozbudowę ul. Bohaterów Monte Cassino na odcinku od skrzyżowania z ul. Łomżyńską i ul. "Nową Łomżyńską" do skrzyżowania z ul. św. Rocha.

Do tej pory przetargu jednak nie rozstrzygnięto. Latem postępowanie zostało w części unieważnione. Miasto tłumaczyło to stałym wzrostem cen robót i materiałów budowlanych oraz aktualną sytuacją finansową miasta wynikającą ze zmniejszenia przychodów po nowych regulacjach prawnych. Do tego doszły wydatki wynikające z epidemii. Teraz postępowanie znowu jest w toku, znowu z odległym terminem.

- Przetarg jest ogłoszony, składanie ofert wyznaczono do 3 marca 2021 - informuje
Anna Kowalska z Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.

Przejście podziemne droższe niż planowano

Start z realizacją drugiej z części, czyli przejścia podziemnego pod torami PKP też wydawał się być bliski. Niedawno upłynął termin składania ofert na jego budowę. Zgłosiły się 4 firmy. Ale przetargu jeszcze nie rozstrzygnięto.

- Kwota, jaką Zamawiający (czyli Miasto) zamierza przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji i jaką podano przed otwarciem ofert to 34 mln brutto - informuje Anna Kowalska.

A tymczasem wszystkie oferty, które wpłynęły są znacząco wyższe. Najtańszą dała firma STRABAG, która zaproponowała wykonać prace za 41 mln zł. Druga z ofert opiewa na 41,4 mln zł, trzecia na prawie 49 mln zł, a najdroższa na 78 mln zł (!).

- Obecnie trwa badanie ofert - informuje Anna Kowalska i dodaje: - Przedmiotowe postępowanie jest jednym z trzech jakie są planowane do przeprowadzenia w ramach projektu "Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku", który objęty jest dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach PORW 2014-2020. W związku z powyższym analizowana jest również możliwość zwiększenia kwoty do kwoty oferty, która zostanie wybrana jako najkorzystniejsza.

Ma powstać do 2023 r.

Liczące około 100 m podziemne przejście pieszo–rowerowe zostanie wybudowane pod torami kolejowymi od strony ul. Rocha do ul. Kolejowej. Tunel będzie oświetlony i monitorowany. Przebudowa dróg na skrzyżowaniu Zwycięstwa - Kolejowej obejmie odcinek o długości o 250 m. Zostanie tam zbudowana nowa jezdnia, zatoki autobusowe, chodniki, zjazdy.

W sierpniu, gdy ogłaszano przetarg, zaznaczano, że dokumentacja projektowa ma być opracowana w terminie 5 miesięcy od dnia podpisania umowy, a realizacja robót budowlanych – w ciągu 18 miesięcy od dnia uzyskania pozwolenia na budowę, nie później jednak niż do końca czerwca 2023 r.

Centrum przesiadkowe jeszcze bez pozwoleń

Trzecia z części "Intermodalnego węzła", to budowa autobusowego centrum przesiadkowego obok dworca PKS. Tu nie ogłoszono jeszcze nawet przetargów na realizację.

- Przetarg zostanie ogłoszony po otrzymaniu decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej, prawdopodobnie w I kwartale 2021 r. - zapowiada Anna Kowalska.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1537 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39