Właśnie rozpoczęto procedurę wydawania tzw. decyzji środowiskowej, poinformowała w środę (3.02) rzecznik prasowy RDOŚ, Małgorzata Wnuk. Dokument będzie wydany na wniosek inwestora, czyli PKP. Zmodernizowana linia kolejowa miałby biec przez Białystok, Ełk, Olecko, Suwałki i Trakiszki do granicy państwa. Jako wariant alternatywny PKP zaproponowało przebieg przez Augustów.
Inwestycja należy do przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko, stąd konieczność opinii RDOŚ. Ze względu, iż Rail Baltica przetnie woj. podlaskie oraz warmińsko-mazurskie, wyda ją białostocka RDOŚ w porozumieniu z jej olsztyńskim odpowiednikiem. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku już wystąpił do Olsztyna o opinię w sprawie postępowania transgranicznego i poinformował o możliwości transgranicznego oddziaływania inwestycji na środowisko. Natomiast opinię pod kątem zdrowia i życia ludzi, wydać białostocki i olsztyński Sanepid.