Półgłówek - tak wykładowca UwB określił ucznia z zespołem Aspergera. Czy coś się zmienia?

2020.06.29 15:49
Najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli pokazał, jak na przestrzeni lat zmienia się sytuacja osób z autyzmem lub zespółem Aspergera. W podlaskich szkołach nie zawsze mogą liczyć na pomoc.
Półgłówek - tak wykładowca UwB określił ucznia z zespołem Aspergera. Czy coś się zmienia?
Fot: pixabay.com

Podlaski PFRON dostał ponad 30 mln zł

W latach 2016-2019 Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), ogłaszał konkursy wspierające osoby z autyzmem i zespołem Aspergera. Były to projekty na rok lub dwa, które miały poprawić dostępność do rehabilitacji oraz zwiększyć ich samodzielność w życiu codziennym.

Na realizację tych zadań przeznaczono ok. 73 mln zł.

Najwięcej projektów, w których wsparciem objęto osoby z autyzmem lub zespołem Aspergera - na kwotę 31,6 mln zł zrealizowano w województwie podlaskim.

Akt dyskryminacji w Białymstoku

Do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie dotarły żadne sygnały o traktowaniu osób z niepełnosprawnością w sposób inny od pozostałych uczniów. Z jednym wyjątkiem - z Uniwersytetu w Białymstoku.

Piotr Nowak, profesor filozofii na UwB w 2017 r., nazywał studenta z zespołem Aspargera określeniami typu "wariat", "półgłówek" czy "obłąkany". Nie ukrywał, że jego zdaniem na uczelniach wyższych powinny uczyć się osoby zdrowe, które się do tego nadają.

Uczelnia w tej sprawie wydała specjalne oświadczenie.

- Wyrażone przez dr. hab. Piotra Nowaka poglądy i opinie są jego indywidualnymi, prywatnymi ocenami, z którymi władze Uniwersytetu w Białymstoku absolutnie się nie utożsamiają – zapewniał rektor UwB, prof. dr hab. Robert Ciborowski.

Brak odpowiednich zajęć

Nie najlepszym przykładem wsparcia uczniów z autyzmem, jest Technikum w Wysokiem Mazowieckiem. Tam dla młodzieży nie zaplanowano zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania. Ponadto nie informowano rodziców o spotkaniach lub nie przekazywano im kopii sporządzonych dokumentów ze spotkań zespołów IPET (Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny).

Z wyjaśnień Andrzeja Jamiołkowskiego, dyrektora Technikum w Wysokiem Mazowieckiem wynikało, że z rodzicami uczniów kontaktowano się najczęściej telefonicznie, lecz nie wykazywali oni zainteresowania uczestnictwem w posiedzeniach.

Jak wynika z raportu NIK, w tej szkole nierzetelnie dokumentowano przeprowadzanie ewaluacji IPET, jak również nie obywały się w pełnym wymiarze.

Komfort dla niepełnosprawnych uczniów w Białymstoku

W latach szkolnych 2016-2019 prawidłowe warunki dla uczniów z autyzmem lub zespołem Aspergera zapewniło Technikum nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku.

- Uczniowie z zespołem Aspergera i autyzmem mają możliwość korzystania z tzw. stref relaksu (możliwość spożycia posiłku w ciszy i spokoju). W sytuacjach kryzysowych uczeń może wyciszyć się w gabinecie pedagogów, psychologów, terapeuty pedagogicznego, pielęgniarki oraz w bibliotece szkolnej. Istnieje możliwość skorzystania z pomocy będących własnością ucznia (słuchawki wygłuszające dźwięki, stopery do uszu, własny laptop itp.) - zapewnia dyrektor Technikum, Mariusz Pęza.

Ponadto uczniowie mieli zajęcia edukacyjne w salach, gdzie mogli sobie wybrać komfortowe miejsce. Dbano także o dostępność informacji o wszelkich zmianach, np. w planie zajęć.

Coraz więcej przypadków

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, który pojawia się u dzieci w wieku do lat 3. Razem z zespołem Aspergera charakteryzują się trudnościami w nawiązywaniu więzi oraz niecodziennymi zachowaniami społecznymi. Różnicą jest to, że osoby z zespołem Aspergera lepiej komunikują się z otoczeniem i mają bardziej rozwinięte zdolności intelektualne.

Liczba uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera zwiększa się co roku średnio o 20%.

Aż jedna piąta dzieci (do lat 16) ze stwierdzoną niepełnosprawnością cierpi na te przypadłości.

W roku szkolnym 2018/2019 zdiagnozowało autyzm lub zespół Aspergera u ponad 54 tys. uczniów.

W woj. podlaskim liczba ta wyniosła blisko 2 tys. - z czego 150 to młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych.

Malwina Witkowska
24@bialystokonline.pl

1636 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39