- Zabytkowy szyld jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów Augustowa. Dlatego, mimo nieznacznych modyfikacji, wciąż posiada walory artystyczne, a jego zachowanie leży w interesie społecznym - uważa podlaska wojewódzka konserwator zabytków prof. Małgorzata Dajnowicz.
Neon "Albatros" powstał na początku lat 60. XX wieku. Stanowił reklamę świetlną restauracji "Albatros" ul. Mostowej 3 w Augustowie, otwartej w 1962 r. Zachowany jest w dobrym stanie. Dzięki bieżącym przeglądom serwisowym oraz koniecznym naprawom, cały czas działa. Podczas jednego z remontów (po 2002 roku) nieznacznie został zmieniony kształt litery "T", poprzez "skrócenie" poprzeczki. W pierwotnej wersji wydłużona poprzeczka kończyła się dużo dalej niż sam napis "Albatros". Zastosowane w neonie rurki wykonane są z przezroczystego szkła oraz wypełnione gazem szlachetnym - neonem, któremu zawdzięcza swoją czerwoną barwę po rozświetleniu.
- Neon ma formę przestrzennego, metalowego napisu malowanego od frontu na biało, z kolei po bokach - na kolor srebrny. Czcionka wyrazu jest stylizowana zamaszyście nakreśloną pierwszą literą "A", płynnie łączącą się z kolejnymi literami szyldu - opisuje Małgorzata Dajnowicz. - Wyróżnia się przede wszystkim formą plastyczną, zakomponowaniem oraz wykorzystaniem fantazyjnego kroju czcionki. Może stanowić uzupełnienie badań na temat historii i rozwoju reklamy.
Do Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wniosek o wpisanie neonu do rejestru zabytków złożyła Augustowska Spółdzielnia Spożywców "Społem" w Augustowie.
Czasy rozkwitu reklam neonowych przypadały na lata 60. i 70. XX wieku. Obecnie, wraz z wprowadzeniem nowych technologii oraz rozwojem technik reklamowych, neony wypełnione gazami szlachetnymi są wypierane z przestrzeni miejskich, a ich miejsce zajmują nowoczesne reklamy.
ewelina.s@bialystokonline.pl