Puszczyk

Leśne przedszkole

Twoje dziecko jeszcze nie wie, że nie musi siedzieć cały dzień na przedszkolnym dywanie. Posadź je na mchu, liściu, drewnianym pieńku. Niech poznaje świat na świeżym powietrzu!

Puszczyk to przedszkole na skraju lasu Antoniuk, gdzie pod gołym niebem dzieci bawią się, uczą i poznają świat poprzez doświadczenie.

SYNDROM DEFICYTU
NATURY

Na podstawie wieloletnich obserwacji i przeprowadzonych badań udowodniono, że większość dysfunkcji rozwojowych w sferze psychosomatycznej, takich jak ADHD, alergie, skłonność do nadwagi, depresji itd. może mieć swe źródła w bardzo ograniczonym lub zupełnym braku kontaktu dzieci z naturą.Na przestrzeni ostatnich dekad ilość dysfunkcji rozwojowych szybko rośnie, czemu towarzyszy ograniczenie czasu poświęcanego przez dzieci na swobodna zabawę na łonie natury.

Przedszkole bez ścian i sufitów, w którym dzieci spędzają czas niemal wyłącznie na zewnątrz, gdzie dorośli opiekunowie nie nadzorują, a towarzyszą, gdzie nie ma tradycyjnych zabawek, a dzieci bawią się tym, co znajdą na ziemi i co same zbudują to znakomita alternatywa dla tradycyjnych przedszkoli i idealny sposób na to by chronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Wspinając się na drzewa, wąchając kwiaty, tropiąc leśne zwierzęta, słuchając szumu drzew i przeczekując deszcz pod drzewem dzieci dostarczają swemu ciału i psychice tego, czego one właśnie w tym momencie swego rozwoju najbardziej potrzebują.

Kim jesteśmy?

Jednostką odpowiedzialną za prowadzenie i zarządzanie projektem jest Fundacja trzy czte ry! powołana do tego celu przez grupę zaangażowanych w rozwój miasta, kultury, sztuki rodziców. Szczególnie bliska jest nam idea zrównoważonego rozwoju dzieci, czemu dajemy wyraz w swoich codziennych działaniach. Impulsem do stworzenia fundacji stała się potrzeba stworzenia unikalnego miejsca oraz poszukiwanie nowej, lepszej jakości w opiece nad dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, niedostępnej dotychczas w naszym rejonie.

Fundacja Trzy czte ry!

Agnieszka

Współzałożycielka przedszkola. Fundatorka i prezeska Fundacji trzy czte ry!, organu prowadzącego przedszkole.

Dorota

Antropolożka kultury, pedagożka, wykładowczyni akademicka, działaczka społeczna, popularyzatorka idei przedszkoli leśnych, programów szkoleniowych, współzałożycielka Polskiego Instytutu Przedszkoli Leśnych. Współzałożycielka i wiceprezes Fundacji trzy czte ry!, która odpowiedzialna jest za powołanie Przedszkola Leśnego Puszczyk i Leśnej Szkoły Puszczyk w Białymstoku. Współautorka popularnonaukowego poradnika dla rodziców i nauczycieli „Lasoterapia z dziećmi” oraz workbooka „Lasoterapia dla dzieci”. Jest autorką licznych artykułów z zakresu edukacji i zdrowia dzieci, publikowanych m.in. w: Newsweeku i Dzikim Życiu. Jako ekspertka brała udział w licznych programach radiowych i telewizyjnych. Współpracuje z Międzynarodową Federacją Przedszkoli Leśnych oraz Alliance for Self Directed Education. Prelegentka na konferencjach w Polsce, Szwajcarii, USA, Rumunii i Kazachstanie.

Wychowawcy

Agata Preuss

Dyrektor, pedagog specjalny, nauczyciel, przewodnicząca zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR) Pedagog edukacji przedszkolnej, pedagog specjalny, ukończyła studia podyplomowe z zakresu edukacji spersonalizowanej, specjalista do pracy z osobami ze spektrum Autyzmu oraz z zespołem Aspergera, pedagog społeczno - rodzinny. Certyfikowana terapeutka TUS i Terapii Ręki. Posiada Certyfikat Stosowania Profilu Psychoedukacyjnego (PEP-3-PL) w diagnozie funkcjonalnej dzieci ze spektrum autyzmu. Provider aktywnego treningu słuchowego Neuroflow (diagnoza i terapia w zakresie przetwarzania słuchowego). Certyfikowana instruktorka masażu metodą Shantala. Ukończyła Kurs Tutoringu I stopnia oraz studia podyplomowe w zakresie Edukacji Przyrodniczo - Leśnej na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Trenerka edukacji bliskiej przyrodzie. Autorka wielu programów edukacyjnych oraz programu wychowania przedszkolnego „Przedszkolak w lesie” na którym pracuje już kilkadziesiąt przedszkoli leśnych w Polsce. Autorka artykułów popularyzujących ideę przedszkoli leśnych, nauczycielka akademicka. Inicjatorka powstania i koordynatorka działań Polskiego Instytutu Przedszkoli Leśnych. Współautorka książki „Lasoterapia z dziećmi” oraz workbooka „Lasoterapia dla dzieci” (wyd. Dragon). Z pochodzenia Pomorzanka, obecnie zakochana w Podlasiu. Miłośniczka psów i długiego spania.

Ania Parzychowska

Wicedyrektor, nauczyciel w grupie rocznego przygotowania przedszkolnego (grupa „0”), terapeuta ręki, członek zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR) Nauczyciel, pedagog, edukator przyrodniczo – leśny, wychowawca kolonijny, trener edukacji outdoorowej, autorka scenariuszy terenowych, absolwentka kursu edukacji i animacji przyrodniczej. Ukończyła studia magisterskie na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza oraz studia podyplomowe na kierunkach pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz edukacja przyrodniczo - leśna na Wydziale Leśnym UR w Krakowie. Certyfikowana terapeutka TUS i Terapii Ręki. Posiada Certyfikat Tutoringu szkolnego I stopnia. Współtworzy Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, bierze aktywny udział w szkoleniach m.in. szkolenie z komunikacji NVC, Montessori dla nauczycieli zerówki, uczestniczy oraz współorganizuje warsztaty i konferencje, lubi aktywne spędzanie czasu w naturze, hobbystycznie zajmuje się fotografią i szyciem, relaksują ją prace w ogrodzie, miłośniczka psów.

Nataliia Kolesnyk

Wychowawczyni w grupie rocznego przygotowania przedszkolnego (grupa „0”) Nauczyciel, ukończyła pięcioletnie studia pedagogiczne na Uniwersytecie Pedagogicznym w Żytomierzu, jest specjalistą pracy z dziećmi w wieku 3 - 7 lat, w zawodzie pracuje 9 lat. Przed przeprowadzką do Polski pełniła funkcję nauczyciela i dyrektora przedszkola. W codziennej pracy najbardziej ceni budowanie relacji z dziećmi, ogromną radość sprawia jej obserwowanie rozwoju dziecka i tego, jak zdobywa umiejętności emocjonalne, społeczne i poznawcze. W zespole Puszczyka od listopada 2022. Jej pasją jest wyplatanie mebli z wikliny.

Magdalena Prus

Wychowawczyni w grupie I. Ukończyła studia położnicze na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku i Podyplomowe Studia Pedagogiczne, obecnie jest w trakcie 5 letnich jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna na Uniwersytecie w Białymstoku. Ukończyła tygodniowy Kurs pedagogiki w naturze: Nauczyciel Bliski Przyrodzie. Przygodę z pedagogiką zaczęła dzięki pracy na półkoloniach w Puszczyku (już 7 lat temu), bo właśnie podczas opieki nad dziećmi w naturze poczuła powołanie do pracy w przedszkolu leśnym. Poszerza swoją wiedzę biorąc udział w kursach i szkoleniach z zakresu pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Uwielbia rower i aktywny wypoczynek.

Wioleta Matuk

Nauczycielka w grupie II, terapeutka pedagogiczna, członkini zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR) Nauczyciel wychowania Przedszkolnego i Wczesnoszkolnego, Terapeuta Pedagogiczny, edukatorka leśna i trenerka bushcraftu. Posiada Certyfikat Stosowania Profilu Psychoedukacyjnego (PEP-3-PL) w diagnozie funkcjonalnej dzieci ze spektrum autyzmu. Ukończyła kurs oceny umiejętności i planowania terapii pedagogicznej VB - MAAPP oraz trzymodułowy Kurs Terapii Behawioralnej. Jej pasją jest projektowanie, zakładanie i wdrażanie systemów agroleśnych. Obecnie poszerza swoje zainteresowania na studiach podyplomowych na kierunku Zielarstwo z fitoterapią oraz uczestniczy w kursie Agroleśnictwa. Aktywnie uczestniczy oraz współorganizuje warsztaty, kursy i konferencje, członkini Polskiego Instytutu Przedszkoli Leśnych. Często bierze udział w szkoleniach z zakresu psychologii dziecięcej. Uwielbia aktywność fizyczną. Ukończyła kurs wspinaczki wysokogórskiej oraz kurs lawinowy. Na rowerze żadna pogoda nie jest jej straszna. Uwielbia wyjazdy i chodzenie po górach o każdej porze roku. Żadnego wyzwania się nie boi.

Karolina Kwaśniewska

Nauczycielka w grupie I Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny, ukończyła 5 letnie dzienne studia magisterskie na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi. Swój warsztat pracy rozwijała prowadząc zajęcia dla dzieci jako licencjonowany instruktor robotyki oraz edukator nowoczesnych technologii. Ukończyła tygodniowy Kurs pedagogiki w naturze: Nauczyciel Bliski Przyrodzie. Posiada ukończony kurs wychowawców kolonijnych, członków zespołów trenerskich NGO, wychowawców harcerskich, kadry prowadzącej zajęcia oraz podstaw programowania. Instruktor Związku Harcerstwa Polskiego z 6-letnim stażem, wcześniej czynna uczestniczka. Prywatnie interesuje się militariami i psychologią. W wolnych chwilach lubi wyprawy pod namiot i na kajaki.


Tsohle Teresa Samsel

Native speaker, wychowawczyni Teresa wykazuje się prawdziwą pasją w pracy z najmłodszymi uczniami i jest niezwykle dumna oraz entuzjastycznie nastawiona w związku z wstąpieniem do Puszczykowej rodziny. Ukończyła Narodowy Uniwersytet Lesoto z tytułem licencjata na kierunku Nauki Polityczne i Administracja Publiczna. Przez ostatnie lata pracowała jako rodzimy nauczyciel języka angielskiego. W pracy zarówno z dorosłymi jak i z dziećmi koncentrowała się na tym, by pewnie posługiwali się oni nauczanym językiem maksymalizując swój potencjał. Celem jej pracy jest sprawić by nauka angielskiego odbywała się w przyjaznym środowisku przepełnionym zabawą i pozytywnymi treściami. Pomimo autorskich metod pracy z dziećmi Teresa deklaruje, że będzie kontynuowała to, co przed nią zbudowała w Puszczyku Simone. Lubi podróżować i czytać.

Katarzyna Kadziszewska

Wychowawczyni w grupie II Pedagog, ukończyła pięcioletnie studia magisterskie na Uniwersytecie w Białymstoku. Poszerza swoje umiejętności biorąc udział w kursach i szkoleniach z zakresu pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W pracy zawodowej zajmowała się głównie dziećmi z niepełnosprawnościami. Była wolontariuszką w ośrodku dla dzieci z autyzmem oraz prowadziła świetlicę socjoterapeutyczną w Białymstoku. W zespole Puszczyka od listopada 2022. Jej mocną stroną są nieskończone pokłady cierpliwości, uwielbia organizować dzieciom prace twórcze i artystyczne. Prywatnie mama czwórki dzieci. Jej pasją jest śpiewanie, od 4 lat śpiewa w chórze.


Magda Samojlik (zajęcia umuzykalniające)

Zajęcia umuzykalniające. Muzyk z wykształcenia, tancerka, masażystka i podróżniczka. Pasjonatka kultur etnicznych: hawajskiej i słowiańskiej. Współorganizatorka Festiwalu Kultury Polinezyjskiej - Aloha Festiwal Polska 2015 i 2016 w Warszawie. Założycielka grup: śpiewaczej PraŚpiewy i tanecznej PraTańce. Prowadzi pracownię rękodzieła etnicznego „Życiorysy i dyskografie roślin”. Prelegentka. Performerka. Edukatorka. Rękodzielniczka.

Agata Sakowska (terapia logopedyczna)

Terapia logopedyczna. Neurologopeda, specjalista od wczesnego wspomagania rozwoju oraz terapii autyzmu i Zespołu Aspergera. Nauczycielka dykcji. Certyfikowany terapeuta metod Hanen Centre „It Takes Two To Talk” oraz „More Than Words”. Była dziennikarka radiowa i telewizyjna. Mama czwórki dzieci. W szufladzie trzyma kolekcję olejków eterycznych, stos wierszy i trzy niewydane jeszcze książki. W wolnych chwilach siada za maszyną do szycia albo ucieka pod namiot. Nigdy nie narzeka na złą pogodę. Nałogowo czyta dzieciom książki.

Puszczyk

Informacje

Zgłoszenia

Jeśli jesteś zainteresowany zapisaniem swojego dziecka na listę dzieci oczekujących na miejsce w Puszczyku, zapoznaj się z zasadami rekrutacji i prześlij formularz.

Więcej informacji:
rekrutacja@puszczyk.edu.pl
tel: ‭+48 883 328 598

Opłaty

Czesne: 1250 PLN
Czesne jest opłatą stałą miesięczną.

Obiady: 16 zł/dzień obiad zwykły, dieta 18 zł/dzień

Nr konta:
Niepubliczne Przedszkole Puszczyk w Białymstoku
BS 38 8060 0004 0843 1134 2000 0030

Lokalizacja

Baza terenowa Fundacji trzy czte ry!
Przedszkole Leśne PUSZCZYK
Osowicze dz.64/40
Dojazd od strony os. Zawady, ulicą Lodową do granic miasta, następnie pierwsza żwirowa droga w prawą stronę.
Białystok

Catering

Pyszne posiłki, które dzieci pałaszują ze smakiem dostarczane do Puszczyka na zasadzie cateringu.
Za to by zawsze były na czas odpowiada Bistro Lokalna.

Organizacja

Przedszkole otwarte jest w godzinach 7.00 - 17.00. W przedszkolu są dwie grupy mieszane wiekowo (3,4,5-latki), w których jest po 18 dzieci. Trzecia grupa realizuje program rocznego przygotowania przedszkolnego. W tej grupie jest 14 dzieci. Każdą grupą opiekuje się dwóch wychowawców

Główną ideą przedszkoli leśnych jest jak najlepsze wykorzystywanie przyrody jako naturalnego, codziennego otoczenia dzieci. W Puszczyku realizujemy podstawę programową wychowania przedszkolnego MEN. Ponadto wspieramy dzieci i ich rodziny w zakresie opieki pedagoga specjalnego i psychologa, a także diagnozą i terapią logopedyczną. Dzieci uczą się języka angielskiego z native speakerem, uczestniczą w zajęciach umuzykalniających. Dzieci sześcioletnie uczą się gry na ukulele oraz biorą udział w zajęciach robotyki.

FAQ

Pogoda, odzież, kleszcze

Co robią dzieci w czasie deszczu? Oczywiście wciągają na siebie odpowiednie ubrania (od stóp do głów: buty, wodoodporne spodnie, kurtki z kapturami lub przeciwdeszczowe kapelusze). Obracają niepogodę w fantastyczna zabawę. Czasem zmieniają plany. Jedzą posiłek w namiocie. Zmieniają przemoczone ubrania. Czasem spędzają czas chroniąc się gdzieś przed deszczem.

Co się dzieje w czasie burzy? Dzieci są jak najszybciej zabierane z lasu w bezpieczne miejsce zgodnie z regulaminem bezpieczeństwa i procedurami ewakuacji obowiązującymi w Puszczyku. Czasem korzystają z transportu samochodowego. Spędzają czas w przytulnym namiocie, lub w zaprzyjaźnionej instytucji.

Czy dzieciom zimą nie jest za zimno? To się może zdarzyć, ale jest wiele sposobów, aby tego uniknąć. Odpowiednia odzież, ubieranie na cebulkę, ruch i zabawy ruchowe, ognisko, pozostawanie w namiocie, dzień odpoczynku. Wszystko pod czujnym okiem wychowawców :)

Czy dzieci nie są ciągle chore pozostając tyle czasu na podwórku? Nie, wręcz przeciwnie. Początkowo, jeśli długie przebywanie na podwórku jest nowością w życiu dziecka system immunologiczny może potrzebować przystosowania. Leśne dzieci choruje mniej, infekcje mają zdecydowanie łagodniejszy przebieg i nie wyklucza to dzieci z uczestnictwa w zajęciach. Pozostawanie na podwórku i dużo ruchu uodparnia organizm na zmiany temperatury i ma bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie i wydolność dziecka.

Czy dzieci w lesie nie są bardziej narażone na kleszcze? To zależy, niektóre dzieci mogą być bardziej narażone, niektóre nie. Zasadniczo zagrożenie kleszczem w ogródku przy domu, na spacerze w parku czy na łące jest podobne jak w lesie. W okresie wzmożonego występowania kleszczy, tj. wczesną wiosną i jesienią rodzice i wychowawcy są podwójnie czujni. Podstawą profilaktyki jest codzienny, wieczorny rytuał sprawdzania na obecność kleszcza przez rodziców w domu. Jak najszybsze usunięcie kleszcza. Świadomość ugryzienia jeżeli takowe miało miejsce.

Codzienność

Czy dziewczynki również odnajdują się w leśnym przedszkolu? Tak, Oczywiście ;)

W jakim wieku można rozpocząć przygodę z leśnym przedszkolem? W Puszczyku od 3 lat. Na początku w towarzystwie rodziców, tak aby proces adaptacji przebiegał łagodnie.

Leśne przedszkole - czy to znaczy, że dzieci spędzają cały czas siedząc na drzewach? Nie, dzieci mogą się wspinać jeśli tylko sobie tego życzą, ale spędzają większość czasu w lesie wśród drzew, na trawie nad rzeką. A w te cudne i beztroskie chwile na łonie natury wpleciona jest realizacja podstawy programowej MEN.

Co z brudnymi po takiej zabawie rękoma? O, to się zdarza często, ale dzieci mają dostęp do ciepłej, bieżącej wody w ogrzewanym kontenerze sanitarnym.

Rozwój i edukacja

Czy dzieci zdobywają umiejętności niezbędne do kontynuacji nauki w szkole, takie jak: używanie, cięcie nożyczkami, malowanie…? Dziećmi opiekuje się wykwalifikowana kadra, która czuwa nad harmonijnym rozwojem Puszczyków w sferach: emocjonalnej, społecznej, fizycznej oraz poznawczej. Każdy rodzic zapoznany jest w programem wychowania przedszkolnego "Przedszkolak w lesie", który realizujemy a wychowawcy na bieżąco informują rodziców o mocnych stronach dziecka i zauważonych trudnościach. Nasze przedszkole wyposażone jest w niezbędne materiały tj. środki plastyczne, pomoce dydaktyczne i terapeutyczne (w tym pomoce Montessori) a także gry i książki dla dzieci.

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Puszczyk w Białymstoku
RSPO 264888, REGON 368500855


tel: ‭+48 883 328 598‬
Email: sekretariat@puszczyk.edu.pl

Baza ternowa Fundacji trzy czte ry!
Przedszkole Leśne Puszczyk

Osowicze dz.64/40
Dojazd od strony os. Zawady, ulicą Lodową do granic miasta, następnie pierwsza żwirowa droga w prawą stronę.
Białystok

tel: ‭+48 883 328 598‬
Email: sekretariat@puszczyk.edu.pl

Facebook

Fundacja trzy czte ry!

NIP 9662092448
Regon 200856982
KRS 0000510799
Nr konta: 83 8060 0004 0843 1147 2000 0010
tel: ‭+48 883 328 598
Email: biuro@fundacjatrzycztery.pl