Dwa nowe modele maszyn – rozrzutnik N-114 ZEUS i wywrotkę trójstronną T-117/2 wprowadza na rynek Cynkomet z Czarnej Białostockiej. Przy konstrukcji obu maszyn wykorzystano najnowsze numeryczne techniki obliczeniowe, uwzględniające obciążenia podczas eksploatacji maszyny.
- Obydwa urządzenia powstały w Centrum Badawczo-Rozwojowym firmy, sfinansowanym ze środków unijnych - mówi Mariusz Dąbrowski, prezes Cynkometu.
Premierowa prezentacja tych maszyn miała mieć miejsce podczas targów Agrotech w Kielcach, które zostały odwołane z powodu koronawirusa.
Innowacyjny rozrzutnik
Jedna z tych maszyn to rozrzutnik obornika N-114 ZEUS, o ładowności 14 ton, wyposażony w jednoosiowy układem jezdnym i duże koła 580/70R38.
- Zastosowana oś pochodzi od renomowanej niemieckiej firmy BPW i cechuje się nośnością techniczną do 17 ton, skutecznym hamulcem oraz niezawodnością - wymienia Mariusz Dąbrowski.
Dzięki zastosowaniu dolnych drewnianych ślizgów dębowych poprawiono akustyczny komfort pracy rozrzutnika, a w celu zwiększenia niezawodności konstrukcji wprowadzono, w pełni wymienne, górne ślizgacze niwelujące niszczenie podłogi i redukujące opory pracy przenośnika.
- Za komfort jazdy oraz stabilność rozrzutnika odpowiada dyszel, amortyzowany hydraulicznie z zastosowaniem akumulatorów. Układ ten jednocześnie umożliwia regulację wysokości dyszla – dodaje Mariusz Dąbrowski.
Przy projektowaniu ZEUSA wykorzystano najnowsze numeryczne techniki obliczeniowe (Metoda Elementów Skończonych). Wszystkie elementy konstrukcyjne rozrzutnika zostały przeliczone symulacyjnie za pomocą MES z uwzględnieniem zróżnicowanych obciążeń mogących występować w czasie eksploatacji maszyny.
- Takie podejście projektowe, w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem i know-how zdobytym przez naszą kadrę konstruktorów przy projektowaniu poprzednich modeli rozrzutników daje gwarancje jakości i niezawodności ZEUSA – podkreśla prezes Dąbrowski.
Trójstronna wywrotka
Druga nowość to przyczepa rolnicza - wywrotka trójstronna T-117/2 o ładowności 5,5 tony. Jej projekt powstał na podstawie sprawdzonej, dopracowanej technologii w połączeniu z w/w nowoczesnymi technikami obliczeniowymi, pomagającymi zoptymalizować i odciążyć konstrukcję.
Przyczepa została wyposażona w jedną oś renomowanej firmy ADR, co przy niewielkich gabarytach sprawia, że jest ona bardzo zwrotna i sprawdza się w sadownictwie lub w parkach. Wysoką sprawność oraz bezpieczeństwo w trakcie hamowania zapewnia dwuprzewodowa, pneumatyczna instalacja hamulcowa firmy HALDEX, ciesząca się popularnością wśród największych producentów naczep i przyczep drogowych.
- Elementy konstrukcyjne takie, jak rama dolna i górna oraz burty i nadstawy zabezpieczone są powłoką ochronną w technologii cynkowania ogniowego – dodaje Mariusz Dąbrowski.
Ładowność wywrotki wynosi 5,5 tony przy masie własnej 1,5 tony. Łączna wysokość burty i nadstawy wynosząca 120 mm (600 + 600) przekłada się na pojemność ładunkową - 7,2 m. sześciennego.
24@bialystokonline.pl