Budowa al. Tysiąclecia Państwa Polskiego. Została jedna decyzja i do roboty

2020.10.02 07:57
Po wielu perypetiach, wydaje się, że jeszcze w tym roku powinna rozpocząć się przebudowa al. Tysiąclecia Państwa Polskiego. Na decyzję miasta czekają wykonawcy, którzy stanęli do przetargu na realizację tej inwestycji.
Budowa al. Tysiąclecia Państwa Polskiego. Została jedna decyzja i do roboty
Fot: Marcin Jakowiak/UM Białystok

Wielu chętnych

Pod koniec sierpnia otwarto oferty w przetargu dotyczącym rozbudowy al. Tysiąclecia Państwa Polskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Wileńską do wiaduktu przy rondzie św. Faustyny Kowalskiej. Chętnych potencjalnych wykonawców jest 6. 4 z ofert mieszczą się w limicie, który na tą inwestycję przewidziało miasto, czyli w 36,4 mln zł.

Najniższą propozycję złożył Strabag – 32,88 mln zł. Przedsiębiorstwo "MIPA" wyceniło inwestycję na 34,27 mln zł. Nie dużo droższe jest konsorcjum na czele z Unibepem - 34,29 mln zł. W limicie mieści się też oferta BK Trans Roboty Drogowe, które zażyczyło sobie trochę ponad 34,5 mln zł. Blisko oczekiwań miasta jest też propozycja Przedsiębiorstwa Eksploatacji Ulic i Mostów – 36,48 mln zł. Zdecydowanie wyróżnia się tylko oferta Rubau Polska, którzy chcieliby za budowę ponad 49 mln zł.

Jest to już kolejny przetarg w tej sprawie i wszystko wskazuje na to, że ostatni. Miasto liczy na to, że umowę z wybranym wykonawcą uda się podpisać jeszcze w tym miesiącu.

- Trwa procedura związana z weryfikacją złożonych ofert w postępowaniu na "Rozbudowę Alei Tysiąclecia Państwa Polskiego w Białymstoku od ul. Wileńskiej do terenu kolejowego przy ul. Poleskiej wraz z infrastrukturą techniczną". Otwarcie ofert odbyło się 28 sierpnia 2020 r. Planowany termin podpisania umowy to październik 2020 r – mówi Eliza Bilewicz-Roszkowska z Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.

W końcu...

Byłoby to zakończenie długiego i żmudnego procesu. Wystarczy wspomnieć, że pierwotnie droga miała być gotowa w 2020 roku. Pojawiło się wiele przeszkód, w tym m.in. zawieszenie przez wojewodę podlaskiego zgody na realizację inwestycji. Wszystko ze względu na to, że w decyzji środowiskowej i projekcie były spore rozbieżności. Pomiędzy tymi dwoma dokumentami jest kilka lat różnicy i w międzyczasie koncepcja została zmieniona na bardziej bezpieczną. Trzeba jednak było ujednolicić dokumenty i wystąpić o nową decyzję środowiskową.

Nowa decyzja środowiskowa wydana została w kwietniu. Dzięki temu można było się starać o odwieszenie pozwolenia na budowę u wojewody.

- W dniu 7 września została wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z rygorem natychmiastowej wykonalności – informuje przedstawicielka białostockiego magistratu.

Przede wszystkim będzie szerzej

Budowa ma potrwać około 13 miesięcy. Droga nie będzie zamknięta całkowicie dla ruchu, chociaż można się spodziewać utrudnień. Alternatywą będzie również przejazd ul. Przytorową, którą będzie można dojechać do ul. Bitwy Białostockiej, a dalej np. do Trasy Generalskiej.

Docelowo na całym, mierzącym 1,4 km, odcinku mają być dwa pasy ruchu w każdą stronę, zjazdy, chodniki, ścieżki rowerowe oraz zatoki autobusowe. Skrzyżowania będą rozbudowane, a most na ul. Radzymińskiej nad rzeką Białą zostanie rozebrany i wybudowany na nowo. Wzdłuż drogi staną ekrany akustyczne i nowe oświetlenie.

Pod koniec 2019 roku do użytku został oddany pierwszy etap inwestycji obejmujący fragment od Trasy Generalskiej do skrzyżowania z ul. Wileńską. Tam również droga została poszerzona, powstały ścieżki rowerowe, stworzono zatoczkę autobusową i postawiono sygnalizację świetlną w miejscu, gdzie jej wcześniej nie było.

Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl

1636 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39