X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wasilkowie

dodane dnia: 2014-09-01 przez: dorotaj
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wasilkowie
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2014-09-14
Zapraszamy na jubileuszową X edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego.

Przez cztery kolejne niedziele usłyszymy wybitnych wykonawców z Polski oraz Belgii, Austrii i Niemiec. Koncerty będą transmitowane dla publiczności na dużym telebimie ustawionym przed ołtarzem co uatrakcyjni odbiór wizyjny i akustyczny.

Zainaugurowany w 2005 roku Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie jest jedynym tego typu wydarzeniem kulturalnym w województwie podlaskim. Festiwal wpisał się na stałe w panoramę wydarzeń kulturalnych Wasilkowa i województwa podlaskiego oraz zyskał należne sobie miejsce na mapie artystycznch ośrodków Polski i stał się miejscem przyciągającym wybitnych artystów z Polski jak również z krajów europejskich.

Podczas dziewięciu edycji Festiwalu (2005 - 2013) odbyło się: 40 koncertów z udziałem 80 wykonawców m.in. z Polski, Niemiec, Litwy, Białorusi, Danii, Wysp Alandzkich, Rosji, Mołdawii, Ukrainy, Austrii, Japonii, Włoch, USA; w tym: 62 solistów, 5 chórów, 3 orkiestry i 14 zespołów kameralnych. Koncertów wysłuchało ok. 8500 słuchaczy.

Wystąpią
- Zbigniew Kruczek - organy (Bruksela - Belgia)
- Gambasada - trio viol da gamba (Kraków)

Kierownictwo artystyczne: Dariusz Hajdukiewicz

Godzina: 19.00
Wstęp wolny

Informacje o artystach

Zbigniew Kruczek - kompozytor, organista i pedagog; ur. 1952, Lubaczów. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, gdzie studiował grę na organach w klasie Romualda Sroczyńskiego oraz kompozycję w klasie Andrzeja Koszewskiego (dyplom z wyróżnieniem). Po studiach uczestniczył w mistrzowskim kursie organowym prowadzonym przez Flor Petersa w Mechelen. Od 1977 roku mieszka na stałe w Belgii, gdzie przez następne lata kontynuował studia w Królewskim Konserwatorium w Brukseli jako organista w klasie mistrzowskiej Leopolda Sluysa i równocześnie jako kompozytor pod kierunkiem Jacqueline Fontyn. Królewskie Konserwatorium w Brukseli ukończył uzyskując Premier Prix i Prix Supérieur z wyróżnieniem. Jest laureatem
Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J. Alain w Romainmô w Szwajcarii (1991). Koncertuje w wielu krajach Europy, Ameryki Północnej i Afryki. Obecnie jest profesorem w klasie organów im. Marcel Quintet w Binche oraz wykłada w Instytucie Notre-Dame w Loverval i w Seminarium Bonne-Espérance w Vellereille-les-Brayeux, a także pełni funkcję organisty w kościele Sacre-Coeur w Binche. Jego twórczość kompozytorska obejmuje utwory organowe, chóralne, kameralne i symfoniczne.

Program:
Joseph Bonnet - Variations de Concert
Zbigniew Kruczek - Pastorale i Krakowiak
Giovanni Morandi - Rondo con imitazione
Charles-Marie Widor - Symfonia nr 5 na organy

GAMBASADA - to troje muzyków specjalizujących się w grze na violi da gamba. Sami siebie nazywają „gambasadorami”, czyli „ambasadorami violi da gamba”, bo ich celem jest popularyzacja tego instrumentu oraz rzadko w Polsce wykonywanej muzyki gambowej. Podczas koncertów, dzięki komentarzom słownym, muzycy zwracają szczególną uwagę na szeroki kontekst historyczno-kulturowy, w którym występowała viola da gamba. Dzięki dawnej praktyce wykonawczej i swojej - bądź co bądź - XXI-wiecznej wrażliwości muzycznej, Gambasadorzy nie tyle chcą „odtwarzać” dzieła dawnych mistrzów, co je „kreować”, pokazywać, ile dobrych emocji i radości mogą one przynieść dzisiejszemu odbiorcy muzyki.
Muzycy tworzący Gambasadę - Justyna Krusz, Mateusz Kowalski oraz Krzysztof Firlus - są absolwentami i stypendystami uczelni muzycznych w Polsce (Akademia Muzyczna w Katowicach, Akademia Muzyczna w Krakowie), w Holandii (The Royal Conservatory w Hadze) oraz we Francji (Conservatoire de Musique w Grenoble).
W zależności od wymogów repertuarowych, Gambasada występuje w składzie pomniejszonym - jako duet - bądź poszerzonym o innych muzyków grających na instrumentach historycznych (viola da gamba, skrzypce barokowe, klawesyn).
W posiadaniu zespołu jest osiem gamb w różnych rozmiarach - dwie sopranowe, altowa, tenorowa oraz pięć basowych.
Gambasada współpracuje również z innymi muzykami grajacymi na violi da gamba m.in.: z Julią Karpeta.

Biografie:
Mateusz Kowalski - Violę da gamba studiował w Krakowskim Konserwatorium im. W. Lutosławskiego w klasie Kazimierza Pyzika oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie u Marcina Zalewskiego. W 2009 roku uzyskał w tej uczelni dyplom z wyróżnieniem. Spędził również rok doskonaląc swoje umiejętności w Królewskim Konserwatorium w Hadze, kształcąc się u boku Philippe’a Pierlot i Rainera Zipperling. Uczestniczył w kursach i lekcjach gambowych prowadzonych przez takich muzyków jak Paulo Pandolfo, Marianne Muller, Petr Wagner, Mark Caudle, Christine Plubeau oraz w projektach orkiestrowych pod kierunkiem Jacques’a Ogg i Manfreda Cordes.
Jako solista (Pasja wg św. Mateusza J.S. Bach) i kameralista występuje w kraju i zagranicą (Australia, Włochy, Hiszpania, Andora, Holandia – seria koncertów „fringe” Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie, Niemcy, Litwa, Republika Czeska, Estonia, Białoruś, Ukraina, Mołdawia, Rumunia, Słowenia – Festival Brezice). Jest stałym członkiem specjalizującego się w muzyce renesansu zespołu Floripari, którego siedzibą jest Zamek Królewski na Wawelu. Występuje również w kilku innych formacjach muzyki dawnej w Polsce – Consortium Sedinum, Camerata Cracovia. Wraz z kanadyjską sopranistką, Stefanie True i klawesynistką, Patrycją Domagalską współtworzy zespół Ensemble Barocum. Z gambowym triem Gambasada w listopadzie 2012 roku zajął pierwsze miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych Muzyki Dawnej w Żorach. Współpracuje również z Baletem Dworskim Cracovia Danza, zespołem Capella Cracoviensis oraz wileńskim Brevis Consort. Bierze udział w programach edukacyjnych organizowanych przez Krakowską Filharmonię oraz Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia.
Prowadzi wokalny zespół Perfugium, którego głównym polem zainteresowań jest religijna muzyka dawnych epok oraz tradycyjne pieśni Kościoła w Polsce. Z zespołem tym wydał pięć płyty CD. Współpracuje z Dominikańskim Ośrodkiem Liturgicznym biorąc udział w nagraniach i prowadząc warsztaty muzyki liturgicznej. Przez kilka lat był członkiem Bractwa Lutni z Dworu na Wysokiej, wokalnej grupy prowadzonej przez lutnistę Antoniego Pilcha. Z zespołem tym wziął udział w wielu prestiżowych koncertach i występach: Festiwal d’Ile de France (w ramach Roku Polskiego we Francji), reprezentacja Województwa Małopolskiego na wystawie Expo Hanower’ 2000, koncerty na zaproszenie Konsulatu Polskiego w Barcelonie, trzykrotny udział w Festiwalu Trialogos w Tallinie (tam m.in. wspólne występy z estońskim zespołem Linnamusikud oraz Sirin z Moskwy), koncert z udziałem trębacza Tomasza Stańki (połączenie polskiej pieśni pasyjnej z jazzową improwizacją).
Justyna Krusz - Ukończyła z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wiolonczeli profesora Bernarda Poloka i w klasie dyrygentury mgr Felicji Bieganek oraz Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie wiolonczeli adta Piotra Janosika.
Violę da gamba studiowała w Conservatoire de Musique w Grenoble (Francja) w klasie Christine Plubeau oraz Catherine Arnoux (Diplôme d’Etudes Musicales – z najwyższą notą - r. 2010) oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie adta Marcina Zalewskiego (dyplom - r. 2010). Brała udział w kursach muzycznych i lekcjach prowadzonych przez wirtuozów gry na violi da gamba takich jak Paolo Pandolfo, Wieland Kuijken, Hille Perl i Marianne Muller. W latach 2006- 2011 nagrała następujące płyty: wraz z Capellą Cracoviensis - "Początki polifonii europejskiej"; z niemieckim zespołem Weser-Renaissance prowadzonym przez Manfreda Cordesa (Brema) - seria płyt z muzyką polskiego baroku; z zespołem Parnassos oraz Camerata Silesia - „Requiem” zapomnianego polskiego kompozytora okresu baroku Andrzeja Siewińskiego.
Uczestniczyła w wielu muzycznych projektach, wśród których wyróżnia przede wszystkim udział w koncercie Natale in Vaticano w auli Pawła VI w Rzymie, wykonanie wraz z Capellą Cracoviensis opery „Orfeusz” C. Monteverdiego w ramach festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”, uczestniczenie w cyklu koncertów w ramach współpracy polsko-niemieckiej Musica Sacra Polonica organizowanych przez Manfreda Cordesa- rektora Hochschule für Künste w Bremie oraz wzięcie udziału w projekcie zorganizowanym przez muzyków zespołu Les Musiciens du Louvre oraz Conservatoire de Musique w Grenoble, którego celem było wspólne przygotowanie opery „Idomené” André Campry.
Jako solistka i kameralistka występuje w kraju i zagranicą (Australia, Francja, Niemcy, Włochy). Współpracuje z zespołami takimi jak: Camerata Silesia, {oh!} Orkiestra Historyczna, Parnassos, Harmonia Sacra, Floripari, Polska Orkiestra XVIII wieku, Extempore, Weser-Renaissance, Cantica Sacra oraz Sapphire. Bierze także udział w projektach Chorzowskiego Ośrodka Liturgicznego oraz zespołu muzycznego „Młodzi śpiewają dla Pokoju”, który tworzy wspólnie młodzież chrześcijańska, żydowska oraz muzułmańska.
Jest współzałożycielką powstałego w 2010 roku w Krakowie śląsko - małopolskiego zespołu viol da gamba Gambasada, z którym w listopadzie 2012 roku zdobyła pierwszą nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych Muzyki Dawnej w Żorach. W 2011 roku założyła wraz z klawesynistką Irminą Obońską oraz flecistką traverso Karoliną Jesionek zespół muzyki barokowej La Folia Ensemble.
Od 2012 roku prowadzi klasę violi da gamba w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Krzysztof Firlus - Ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną im. F. Chopina w Opolu w klasie kontrabasu Andrzeja Szajdy. Naukę kontynuował pod kierunkiem Jana Kotuli w katowickiej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego, którą ukończył z wyróżnieniem w 2007 roku. Ponadto swoje umiejętności kształcił u tak znakomitych wirtuozów kontrabasu jak: Catalin Rotaru, Thomas Martin, Klaus Trumf, Miroslav Gajdos, Lew Rakov, Teppo Hauta-aho, Rustem Gabdullin, Miroslav Jelinek, Jurek Dybał, Dariusz Mizera, Tadeusz Górny, Bogusław Furtok czy Jacek Mirucki. Obecnie pracuje jako asystent w klasie kontrabasu w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz zastępca koncertmistrza grupy kontrabasów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, której członkiem jest od 2004 r. Jako solista występuje na terenie całego kraju (m.in. w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Krakowie, Opolu, Mielcu); jako kameralista współpracuje z Kwartetem Śląskim (nagranie płyty „Tansman – od tria do oktetu”, 2010 r.), z dwukrotnie nagrodzonym nagrodą Fryderyka zespołem muzyki dawnej „Concerto Polacco” oraz z kwartetem kontrabasowym „Ace of Bass”; jako muzyk orkiestrowy współpracował z Filharmonią Opolską im. J. Elsnera, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Kameralną AUKSO czy Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Jest również absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie violi da gamba (dyplom z wyróżnieniem – 2011), prowadzonej przez wybitnego angielskiego gambistę - Marka Caudle’a. Jako muzyk grający na violi jest członkiem zespołu muzyki dawnej „Extempore” oraz consortu viol „Gambasada”. Jako kameralista współpracuje również ze znakomitym polskim klawesynistą i organistą Markiem Toporowskim, zespołem „Floripari”, „Parnassos” czy Orkiestra Historyczna.
Krzysztof Firlus za dotychczasowe osiągnięcia został w 2009 roku nagrodzony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego stypendium „Młoda Polska”, a do osiągnięć tych należą m.in.:
I miejsce z consortem viol „Gambasada” na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych „Musica Antiqua Viva” w Żorach w 2012 r.
III miejsce z zespołem muzyki XVII i XVIII wieku „Extempore” na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych „Musica Antiqua Viva” w Żorach w 2012 r.
II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym im. J.M. Spergera w Burg-Namedy/Andernach w Niemczech w 2010 r.
II miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym „Wratislavia” we Wrocławiu w 2008 r.
I miejsce na VIII Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. A. B. Ciechańskiego w Poznaniu w 2007 r.
II miejsce w kategorii „kontrabas” na I Ogólnopolskim Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej w 2006 r.
III miejsce na I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Kontrabasowym w Łodzi w 2006 r.
III miejsce na IV Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym w Brnie w 2004 r.
Od 2012 roku Krzysztof Firlus jest pracownikiem w klasie violi da gamba w Akademii Muzycznej w Łodzi.
Julia Karpeta - Ukończyła klasę violi da gamba w PSM II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu, gdzie kształciła się pod okiem Petra Wagnera. Swój warsztat doskonaliła również na Uniwersytecie Północnej Karoliny w Chapel Hill u Brenta Wissicka, a także studiując w klasie Rainera Zipperlinga w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jako solistka i kameralistka występuje w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, USA, Chorwacja, Hiszpania). Na stałe współpracuje z wieloma znakomitymi zespołami muzyki dawnej. Brała udział w licznych festiwalach muzyki dawnej m.in. Wratislavia Cantans, Forum Musicum, Maj z Muzyką Dawną, Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej, Settembre in Musica. Dokonała również sporo nagrań CD, grając z wybitnymi artystami.
W 2011 roku została laureatką programu MKiDN Młoda Polska. Wraz z mężem tworzy duet gambowy Fernabucco, który w 2012 roku zajął II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej w Żorach.

Gambasada wystąpi w składzie: Justyna Krusz, Mateusz Kowalski, Julia Karpeta.
Program:
- Johan Michael Nicolai (1629 - 1685) - Ciaconi
- Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) - I Sonata G-dur BWV 1027 na violę da gamba i klawesyn - transkrypcja na trzy viole da gamba,
części: Adagio, Allegro ma non tanto
- Orlando Gibbons (1583 - 1625) - Fantasia na trzy viole da gamba
- Tobias Hume (1569- 1645) - Humerous Pavan na violę da gamba solo
- Tobias Hume (1569- 1645) - Touch me sweetly na dwie viole da gamba
- Jean - Philippe Rameau (1683 - 1764) - Fragmenty opery „Castor et Pollux” w opracowaniu Ludgiwa Christiana Hesse;
części: Choeur de Spartiates, Sarabande, Choeur : Que l’enfer applaudisse, Vivace, Combat

Organizatorzy
Miejski Ośrodek Animacji Kultury
Parafia NMP Matki Miłosierdzia w Wasilkowie
Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej

Patronat honorowy
Metropolita Białostocki JE Abp Edward Ozorowski
Wojewoda Podlaski Maciej Żywno
Starosta Powiatu Białostockiego Wiesław Pusz
Burmistrz Wasilkowa Antoni Pełkowski

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline


Miejsce imprezy
Parafia NPM Matki Miłosierdzia w Wasilkowie, ul. Kościuszki 2

2094 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39