Największa inwestycja roku. Latem ruszy budowa ul. Gen. Sulika

2011.03.29 00:00
Już latem ruszą prace przy przedłużeniu Trasy Generalskiej. Zapowiadana pod nazwą generała Nikodema Sulika będzie jedną z najdłuższych, zupełnie od nowa wybudowanych ulic w naszym mieście w ciągu ostatnich lat - połączy się aż z Baranowicką.
Największa inwestycja roku. Latem ruszy budowa ul. Gen. Sulika
Fot: Urząd Miejski
Skrzyżowanie Andersa - Wasilkowska - 27 Lipca. Wizualizacja

Ponad 5 km zupełnie nowej drogi

Magistrat już ogłosił przetarg. Poszukuje wykonawcy, który zajmie się budową przedłużenia ulicy Andersa. Dzięki tej inwestycji Trasa Generalska będzie płynnie wyprowadzała ruch w stronę Bobrownik, a jedno z najbardziej obciążonych białostockich skrzyżowań Wasilkowska - 27 Lipca stanie się bezkolizyjne.

Nowa ulica w większości zostanie zbudowana na zupełnie dziewiczym terenie. Pobiegnie przez część ulic 27 Lipca i Zacisze, następnie łąkami, obok Ogródków działkowych i przez las Bagno. Przy torach PKP połączy się z ul. Baranowicką.

- W sumie powstanie około 5,5 kilometra drogi - podlicza Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich.
A droga to będzie nie byle jaka. Zostanie zbudowana w standardzie szosy głównej ruchu przyspieszonego jako dwujezdniowa, po 2 pasy ruchu (2 x 7 m). Towarzyszyć jej będą drogi zbiorcze oraz ponad 5-kilometrowa ścieżka rowerowa. Wzdłuż powstanie kanalizacja, wodociąg, gazociąg, sieć telefoniczna i oświetlenie.

Będzie tunel i estakada

Największym wyzwaniem dla inżynierów, którzy podejmą się wykonania ul. Gen. Sulika, stanie się z pewnością budowa tunelu. Powstanie on na skrzyżowaniu Andersa - Wasilkowska - 27 Lipca.

- Będzie to obiekt podobny do tego na ul. Produkcyjnej (tuż przy Auchan - przyp. red.), tylko znacznie większy - mówi Ostrowski.
Kierowcy, którzy będą kierować się na ul. Andersa - 27 Lipca pojadą tunelem, zaś ruch Wasilkowską zostanie poprowadzony górą.

Całe skrzyżowanie wraz z tym obiektem zapowiada się imponująco: rozpocznie się już w okolicach Fabryki Mebli na Andersa i przy wlocie ul. Traugutta w Wasilkowską. Powstanie tam również przejście podziemne z dwoma dźwigami platformowymi. Zostanie ono usytuowane pod 27 Lipca, mniej więcej na wysokości przedszkola.

Drugie duże skrzyżowanie to przedłużenie Andersa z przedłużeniem ul. Piastowskiej. Jest zaprojektowane jako dwupoziomowe, z estakadą nad przedłużeniem ul. Piastowskiej. Z kolei węzeł z ul. Ciołkowskiego będzie biegł na jednym poziomie z wyspą centralną i sygnalizacją świetlną, a z ul. Baranowicką planowany jest jako skanalizowany.

Prace do 2013 r.

Do 5 maja miasto czeka na oferty firm i konsorcjów, które chcą podjąć się budowy nowej drogi. Mają się o co starać - podana w ogłoszeniu przetargowym szacunkowa wartość tej inwestycji sięga 136 mln zł. Wykonawca ma udzielić 5-letniej gwarancji na swoje roboty, a przed przystąpieniem do przetargu wykazać się kilkuletnim doświadczeniem w podobnych pracach.

Procedura przetargowa może potrwać kilka miesięcy. Szef Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich przewiduje, że pierwsze prace zaczną w sierpniu - wrześniu. Mają potrwać 1,5 roku, więc jeśli nie będzie opóźnień, droga zostanie oddana do użytku w I kwartale 2013 r.

Będą ogromne utrudnienia

Jak zapowiada Janusz Ostrowski z realizacją tej inwestycji będą wiązały się utrudnienia w ruchu, szczególnie, gdy rozpoczną się pracę przy budowie nowego tunelu. Całkowicie zamknięte skrzyżowanie odetnie od centrum Białegostoku mieszkańców Wygody, Jaroszówki, Wysockiego czy Wyżyn. Zablokuje też całkowicie ruch od strony Wasilkowa. Dlatego prace tam ruszą dopiero wtedy, gdy już będzie można jeździć budującym się w tej chwili przedłużeniem ul. Piastowskiej. Droga, która połączy tę ulicę z ul. 42. Pułku Piechoty i dalej pobiegnie aż do Wysockiego ma czasowo przejąć całe obciążenie, które teraz zbiera Wasilkowska.

Na remont całej Andersa poczekamy

Nie tylko budowa przedłużenie ul. Andersa, ale też generalny remont istniejącej nawierzchni tej drogi (od Maczka do Wasilkowskiej) miały być rozpoczęte w tym roku. Na tę przebudowę jednak poczekamy - w tej chwili trwają jeszcze prace nad gromadzeniem dokumentacji. Harmonogram Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich przewiduje, że zakończą się one w czerwcu, a na wrzesień planuje się przetarg na budowę.

Optymistycznie, wykonawca zacznie w tym roku kosmetyczne przygotowania do remontu. Ważne prace będą zaś trwały w 2012-2013 r. Cała budowa na pewno zakończy się do 2014 r.

E.S.

1503 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39